سفیر بحرین در واشنگتن: کشورهای خاورمیانه باید نیروی دفاعی در مقابل ایران را تقویت کنند

«بحرین مانند اسرائیل مجبور شد معماری دفاعی خود را تقویت کند. تعهدات ما در قبال منافع امنیت ملی‌مان ما را به این کار واداشت»»

سفیر بحرین در واشنگتن، و سفرای مراکش و اسرائیل در میزگرد سالگرد پیمان ابراهیم در کنفرانس جروسلم‌پست- @LandaSheya/Twitter

شیخ عبدالله بن راشد بن عبدالله آل خلیفه، سفیر بحرین در آمریکا، روز دوشنبه در کنفرانس سالانه اورشلیم‌پست در نیویورک، گفت که «کشورهای هم‌فکر» در خاورمیانه باید برای دفاع از منافع امنیت ملی خود در برابر ایران با یکدیگر همکاری کنند.

سفیر بحرین این سخنان را در یک میزگرد مشترک با عمر هیلال و گیلعاد اردان، سفرای مراکش و اسرائیل در سازمان ملل متحد، ایراد کرد.

او در میزگرد فوق درباره پیمان ابراهیم و دومین سالگرد عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک شماری از کشورهای عرب با اسرائیل، گفت:‌ «دیروز زمان تقویت نیروی دفاعی ما در منطقه بود. بحرین مانند اسرائیل مجبور شد معماری دفاعی خود را تقویت کند. تعهدات ما در قبال منافع امنیت ملی‌مان ما را به این کار واداشت.»

خلیفه گفت که بررسی تهدیدهای بالقوه مستقیم و غیرمستقیم از جانب ایران در «محاسبات دفاعی» بحرین مورد ملاحظه قرار گرفته است. او خواستار «معماری امنیتی شد که ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را نیز در برمی‌گیرد.»

سفیر بحرین در آمریکا در عین حال گفت مهم است که «با ایران گفت‌وگو شود، زیرا بدون گفت‌وگو کار بسیار دشوار می‌شود.»

گیلعاد اردان در این نشست گفت که ایران مسلح به قدرت اتمی «یک تهدید بالقوه است» و بر مخالفت شدید اسرائیل با توافق با ایران تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، گفت حتی «میانه‌رو ترین رهبران در ایران مانند رفسنجانی» اسرائیل را به بمباران تهدید کرده‌اند.

اردان گفت که امضا توافق با ایران جلوی «توانایی هسته‌ای ایران» و برنامه موشکی آن را نمی‌گیرد و «بندهای غروب»‌ موجود در برجام، در دو تا هفت سال آینده منقضی شده و محدودیت‌ها بر برنامه اتمی ایران را تسهیل می‌کنند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد گفت: «تنها فرمول توقف ایران، انزوا دیپلماتیک جمهوری اسلامی، فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌ها و همچنین تهدید نظامی است.»

او تاکید کرد که «شاید این آخرین فرصت برای ارائه یک تهدید نظامی واقعی علیه ایران و مجبور ساختن آن به انتخاب میان بقا و بلندپروازی‌های هسته‌ای باشد.»

گیلعاد اردان در این میزگرد، عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، و مراکش را «تحولی تاریخی» توصیف کرد و گفت که پیمان ابراهیم موجب یک تغییر جهت روانشناختی شده که طی آن «میلیون‌ها عرب و میلیون‌ها عرب فرصت شناختن یکدیگر را یافته‌اند.» او ابراز امیدواری کرد که کشورهای عرب دیگری در این راه قدم بگذارند و گفت که این اقدام تاثیر مثبتی بر نسل آینده رهبران سیاسی فلسطینی می‌گذارد.

عمر هیلال، سفیر مراکش در سازمان ملل متحد، نیز گفت که احیای مناسبات دیپلماتیک میان کشورش با اسرائیل «در تداوم سه هزار سال تاریخ وجود یهودیان در مراکش است.»

هیلال با اشاره به پروژه‌های مشترک میان دانشگاه‌های دو کشور، احیای مناسبات را «بهترین سرمایه‌گذاری در امر آموزش» توصیف کرد.

سفیر بحرین در آمریکا نیز عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل را ادامه روش دیرینه «همزیستی و مدارای صلح‌آمیز» پادشاه بحرین دانست.

 

کنفرانس اورشلیم‌پست در روز دوشنبه، میزبان اهود المرت، نخست‌وزیر سابق نیز اسرائیل بود.

اولمرت در جلسه‌ای جداگانه درباره مسئله پرونده اتمی ایران، گفت: «یک اصل اولیه این است که هر چه کمتر علنی حرف بزنید و در عوض عمل کنید بهتر است.» او گفت که در دوران تصدی خود در پست نخست‌وزیری اسرائیل «از همان روز اول درباره مقابله با تهدید ایران» رایزنی کرده و در عین حال «هرگز درباره آن حرف نزده است، زیرا لازم نبود.»

نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفت: «ایران اماکن اتمی متعدد و پراکنده و مخفیانه دارد و از اسرائیل دور است. اسرائیل توان و دانش و جسارت نابود کردن راکتورهای اتمی ایران را دارد و اگر بخواهیم آنها را نابود کنیم روش‌مان کاملا متفاوت از روشی است که برای نابودی راکتورهای عراق و سوریه به کار بردیم. ایرانی‌ها می‌دانند این که تا الان نتوانسته‌اند به سلاح اتم دست یابند به علت فعالیت‌های متعهدانه اسرائیل است.»

بیشتر از جهان