فدراسیون فوتبال به فیفا توضیح داد؛ تیم ملی فوتبال در یک‌قدمی تعلیق

فیفا با ارسال نامه‌ای، به فدراسیون فوتبال ایران شش روز مهلت داد که درباره اتفاق‌های مشهد توضیح دهد

فدراسیون فوتبال ایران روز دوشنبه، ۲۱ شهریور، هم‌زمان با پایان مهلت شش‌روزه فیفا، در نامه‌ای به فدراسیون جهانی فوتبال، درباره اتفاق‌های مشهد در فروردین ۱۴۰۱ توضیح داد. جزئیات این نامه هنوز مشخص نیست اما خبرگزاری فارس اعلام کرد که جلسه کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال برای رسیدگی به این پرونده روز ۳۱ شهریور برگزار می‌شود.

فیفا روز ۱۵ شهریور با ارسال نامه‌ای، به فدراسیون فوتبال ایران شش روز مهلت داد که درباره اتفاق‌های مشهد پیش بازی ایران و لبنان توضیح دهد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، روز ۱۷ شهریور در نخستین نشست خبری خود، ضمن تایید این موضوع، نامه فیفا را «خطرناک» و «نگران‌کننده» توصیف کرد و از احتمال تعلیق فوتبال ایران به دلیل اتفاق‌های مشهد خبر داد. تاج پیش‌تر نیز ادعا کرده بود که اگر تلاش‌های او نبود، فوتبال ایران پس از ماجرای مشهد تعلیق می‌شد.

در مرحله انتخابی جام جهانی، بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان نهم فروردین ۱۴۰۱ در ورزشگاه امام رضای مشهد برگزار شد؛ اما با وجود اعلام قبلی و فروش تعدادی بلیت، به زنان اجازه داده نشد وارد ورزشگاه شوند که این موضوع اعتراض آنان را در پی داشت. ماموران انتظامی نیز با برخوردی خشونت‌آمیز و پاشیدن اسپری فلفل این اعتراض‌ها را سرکوب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس‌ ازاین اتفاق، وزارت ورزش و جوانان توپ را در زمین فدراسیون فوتبال انداخت و فدراسیون فوتبال هم در بیانیه‌ای ادعا کرد که اصلا از زنان برای حضور در ورزشگاه دعوت نشده بود. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون، احتمال تعلیق فوتبال ایران را هم رد کرد؛ چرا که طبق ادعای او، ناظر فیفا «توجیه بود».

با بالا گرفتن ماجرا، ابراهیم رئیسی به احمد وحیدی، وزیر کشور، ماموریت داد به این موضوع رسیدگی کند. او هم در سخنانی تعجب‌برانگیز، مدعی شد بلیت‌های فروخته‌شده به زنان جعلی بودند. او در گفت‌وگو با صداوسیما، از برخورد خشونت‌آمیز با دختران حاضر پشت‌ درهای بسته استادیوم دفاع کرد و به صراحت گفت: «نیروی انتظامی وظیفه‌ ذاتی خود را انجام داد.» وحیدی پاشیدن گاز فلفل به صورت زنان معترض را نیز با این استدلال که معترضان قصد شکستن درهای ورزشگاه را داشتند، توجیه کرد.

علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، نیز در واکنش به این اتفاق، ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه را «مسئله حاشیه‌ای» خواند و گفت: «با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شدند.»

با وجود تمامی این ادعاها، فدراسیون جهانی فوتبال از پیگیری موضوع دست برنداشت و در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، خواستار تشکیل کارگروهی سه‌جانبه برای حضور زنان در استادیوم‌ها شد؛ این کارگروه سه‌جانبه متشکل از فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران موظف است حضور زنان ایرانی در استادیوم‌ها را در بازی‌های داخلی و بین‌المللی، پیگیری ‌کند. اکنون نیز آن‌طور که مهدی تاج می‌گوید در صورت قانع نشدن فیفا از پاسخ ایران، تعلیق تیم فوتبال در آستانه جام جهانی فوتبال، محتمل است.

بیشتر از فوتبال