روسیه به زیرساخت انرژی در اوکراین حمله کرد

زلنسکی در واکنش به قطعی برق در مناطق شرقی اوکراین گفت: «روسیه می‌خواهد مردم را بدون داشتن برق و گرمایش رها کند»

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه و برخی مقام‌های دولت اوکراین، روز یکشنبه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲، برق مناطق وسیعی در شرق این کشور قطع شده است؛ مناطقی که نیروهای نظامی اوکراین توانستند اراضی واقع در آنها را از نیروهای نظامی روسیه پس بگیرند. بر اساس گزارش‌های تهیه شده به‌وسیله خبرنگارهای خبرگزاری فرانسه، منطقه دونتسک یکی از این مناطق است که با قطعی برق مواجه شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز یکشنبه ضمن آنکه «تروریست‌های روسیه» را مسئول این اتفاق دانست، در واکنش به قطعی گسترده برق در مناطق شرقی اوکراین گفت:«روسیه می‌خواهد مردم را بدون داشتن برق و گرمایش رها کند.»

فرماندار منطقه خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین که در شرق این کشور قرار دارد، ضمن آنکه اعلام کرد این منطقه نیز با قطعی گسترده برق روبرو شده است با انتشار بیانیه‌ای نوشت نیروهای روسیه به تمامی زیر ساخت‌های حیاتی این منطقه، خاصه زیرساخت‌های شهر خارکف، حمله کرده‌اند؛ مناطقی که نیروهای نظامی اوکراین بیشترین موفقیت را در نبرد با روس‌ها در آنجا به‌دست آورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمیترو رزنیچنکو، رئیس استان دنیپروپتروفسک و یکی دیگر از مناطقی که روز یکشنبه با قطعی برق روبرو شد، با انتشار بیانیه‌ای در فضای مجازی نوشت:«چند شهر و محله در منطقه دنیپروپتروفسک برق ندارند، [چون] روس‌ها به زیرساخت‌های انرژی ضربه زده‌اند؛ آنها نمی‌توانند شکست در میدان جنگ را بپذیرند.»

به‌گفته این مقام دولت اوکراین، در حال حاضر در ۱۳۵ شهر و روستا قطعی گسترده برق ادامه دارد.

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با توجه به بمباران‌های شدید در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، نسبت به وضعیت این نیروگاه به‌شدت ابراز نگرانی کرد. حساب کاربری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتر نیز به نقل از گروسی نوشت که او بار دیگر بر ضرورت تشکیل منطقه‌ای امن به‌منظور حفاظت از نیروگاه اتمی زاپوریژیا تاکید کرده است.

علاوه بر این موضوع، گروسی از تعمیر برخی از قسمت‌های این نیروگاه به‌ وسیله ماموران آژانس استقبال کرد.

به‌ گزارش وبسایت العربیه، دولت اوکراین پیش‌تر از ساکنان منطقه‌ای که نیروگاه زاپوریژیا در آن قرار دارد و در حال حاضر نیروهای نظامی روسیه آن را کنترل می‌کنند، خواسته بود تا به‌ منظور حفظ امنیت‌شان محل زندگی خود را ترک کنند.

بیشتر از جهان