پیشروی‌های مهم اوکراین پس از ۲۰۰ روز جنگ 

اوکراینی‌ها در چند روز گذشته به مهم‌ترین پیروزی‌های خود در جنگ دست یافته‌ و نواحی گسترده‌ای از جنوب و شرق کشور را پس گرفتند

جنگ روسیه در اوکراین روز یکشنبه، ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)، در حالی وارد دویستمین روز شد که این کشور در ضدحمله اخیر خود موفق شده است نواحی گسترده‌ای از جنوب و شرق کشور را پس بگیرد. 

ضدحمله در روزهای آخر ماه اوت آغاز شد و تمرکز آن نخست بر منطقه جنوبی خرسون بود که در روزهای اول حمله روسیه، سقوط کرده بود. اما در روزهای اخیر، درست در حالی که مسکو توجه و نیروهای خود را به این منطقه متمرکز کرد، اوکراین حمله بسیار قوی دیگری را در شمال شرقی کشور و در نزدیکی شهر خارکیف آغاز کرد. 

روسیه سپس در مواجهه با احتمال محاصره شدن نیروهایش، مجبور شد به سرعت از خارکیف عقب‌نشینی کند. کارشناسان این عقب‌نشینی را نقطه‌عطفی در جنگ، و بزرگ‌ترین چالش پیش روی کرملین از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه می‌دانند.

میکولا سونهوروسکی، کارشناس نظامی در اندیشکده «مرکز رازومکوف» در کی‌یف، به اسوشیتدپرس، گفت: «ارتش اوکراین از حرکت بخش عمده نیروهای روسیه به جنوب استفاده می‌کند و می‌کوشد مسیر جنگ را هدایت کند؛ در حالی که در تحرک عالی عمل کرده و ذکاوت بالایی از خود نشان داده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراینی‌ها با پیروزی‌های اخیر بر روحیه خود نیز افزوده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، شنبه‌شب، ۱۰ سپتامبر، در پیامی تصویری عملکرد ارتش را ستود و گفت که در ماه جاری حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مربع را فتح کرده‌اند. او در ضمن با اشاره به عقب‌نشینی روس‌ها گفت، «خوب تصمیمی گرفتند که فرار کنند.»

در طرف مقابل نیز پیروزی‌های اوکراین باعث خشم طرفداران حکومت روسیه شده است. رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن در فدراسیون روسیه و از پشتیبانان مهم ولادیمیر پوتین، علنا از وزارت دفاع روسیه به دلیل «اشتباهات» آن انتقاد کرده و آن‌ها را باعث پیشروی‌های اوکراینی‌ها دانسته است. 

جنگ روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین تخاصم اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. رئیس ستاد ارتش اوکراین ماه گذشته گفت، نزدیک ۹۰۰۰ سرباز این کشور در جنگ کشته شده‌اند. روسیه از ماه مارس تاکنون تلفات خود را گزارش نمی‌دهد، اما غربی‌ها تخمین می‌زنند که ۲۵ هزار نفر کشته‌ شده‌اند و اگر تعداد زخمی‌ها، اسیرشدگان و فراری‌ها را اضافه کنیم، مجموعا ۸۰ هزار سرباز روسیه از دور خارج شده‌اند. 

بیشتر از جهان