طالبان به خانه‌ شماری از دختران معترض پکتیا حمله کردند

وزیر معارف طالبان ادعا کرد که اهالی روستاها نمی‌خواهند دخترانشان مدرسه بروند

طالبان چهار خبرنگاری را که برای پوشش تظاهرات دختران دانش آموز در پکتیا رفته بودند، بازداشت کردند- AFP/Byline Source

منابعی در افغانستان از بازداشت شماری از دختران دانش‌آموز معترض در پکتیا خبر دادند. آنها به ایندیپندنت فارسی گفتند، پس از آنکه شماری از دختران دانش‌آموز در پکتیا در اعتراض به بسته شدن دوباره مدارس دخترانه به دستور طالبان، در شهر گردیز، مرکز استان پکتیا، راهپیمایی کردند، طالبان در حدود ۲۰ تن از این دختران را به نمایندگی از معترضان، به دفتر ریاست آموزش و پرورش (معارف) پکتیا خواستند.

یک منبع خبری گفت که طالبان از خانواده‌های این دختران ضمانت گرفته‌اند که پس از این دست به هیچ راهپیمایی نمی‌زنند، و سپس آنان را با خودروهای ماموران طالبان به خانه‌هاشان رسانده‌اند.

این منبع گفت که کارمندان اطلاعاتی طالبان که آدرس منازل این دختران دانش‌آموز را شناسایی کرده بودند، شنبه‌شب به خانه‌های شماری از آنان حمله کرده‌اند و دختران را با پدران و برادرانشان با خود برده‌اند.

شمار دقیق این دختران دانش‌آموز روشن نیست، اما به گفته منبع خبری، سهیلا، آموزگار مدرسه «پیریان میر»، و نازیلا، دانش‌آموز کلاس دوازدهم مدرسه «شاه قمبر» در شهرگردیز، دو تن از کسانی‌اند که بازداشت شده‌اند.

همچنین، گفته می‌شود که پس از راهپیمایی دختران دانش‌آموز در گردیز، طالبان نسرین بصیر، مدیر دبیرستان «حلیمه خزان»، را نیز با همسرش بازداشت کرده‌اند.

پنج مدرسه دخترانه در شهر گردیز و شهرستان «سمکنی» در استان پکتیا روز ۲۰ اوت به روی دانش‌آموزان باز شده بود، اما طالبان دوباره آن‌ها را تعطیل کردند. عبدالحکیم منیب، رئیس اداره آموزش و پرورش (معارف) پکتیا، به قندهار احظار شده است و شمار دیگری از مسئولان این اداره نیز بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، مرکز خبرنگاران افغانستان از بازداشت چهار خبرنگار محلی که تظاهرات دختران دانش آموز را پوشش می‌دادند، خبر می‌دهد و می‌گوید که طالبان این چهار خبرنگار را چندین ساعت بازجویی کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که بسته شدن مدرسه‌های دختران در پکتیا با واکنش‌های تندی روبه‌رو شده است، ملا نورالله منیر، وزیر آموزش و پرورش (معارف) طالبان، در سفری به ارزگان، تحصیل دختران را خلاف فرهنگ و ارزش‌های افغانی دانست و گفت: «مردم روستاها نمی‌خواهند دختران نوجوان‌شان به مدرسه بروند، حکومت‌ها به این ارزش‌ها توجه نداشتند و برای دختران دانشگاه ساختند.» این ملای طالبان، مدرسه رفتن دختران را باعث بروز اغتشاش دانسته است.

اما شماری از ساکنان ارزگان به این گفته‌های ملای طالبان واکنش نشان داد و گفتند که تمامی مردم افغانستان آرزو دارند که فرزندان دختر و پسرشان به مدرسه و دانشگاه بروند و تحصیل کنند.

این اقدام طالبان واکنش‌های تند شماری از دانش‌آموزان و زنان را در نقاط دیگر افغانستان نیز برانگیخته است. شماری از زنان در گردهمایی‌ها و گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گویند که طالبان باید مدرسه‌ها را به روی دختران باز کنند و به خواست‌های زنان تمکین کنند. این زنان می‌گویند که طالبان از زنان تحصیل‌کرده و جامعه روشنفکر می‌ترسند، و از همین رو به دختران اجازه نمی‌دهند که تحصیل کنند.

طالبان یک سال پیش، هنگامی که بر افغانستان تسلط یافتند، دبیرستان‌های دخترانه (بالاتر از کلاس ششم) را تعطیل کردند.

بیشتر از جهان