طالبان به تظاهرات زنان در کابل حمله کردند

زنان در کابل شعار برابری و حقوق مساوی سر دادند 

نیروهای طالبان، با هجوم به زنانی که روز جمعه در کابل خواستار برخورداری زنان از حقوق خود شده بودند، حمله کردند و با تفنگ‌های خود آنان را کتک زدند.

پس از برگزاری تظاهرات روز چهارشنبه زنان در شهر هرات، کابل هم امروز شاهد برگزاری تظاهرات تعدادی از زنان  بود. برخی از فعالان مدنی زن با راهپیمایی در سطح شهر کابل خواهان برخورداری از حقوق خود شدند که در قانون‌اساسی افغانستان تثبیت شده است. آنان با سر دادن شعارهای «مشارکت سیاسی در قانون اساسی» و «کابینه قهرمان با حضور زنان» خواسته‌هایشان مبنی بر برخورداری از حقوق قانونی خود را مطرح کردند.

سمیرا خیرخواه، از فعالان مدنی کابل که در اعتراض روز جمعه حضور داشت، در فیس‌بوک نوشته است: «حذف این قشر آزاده خیال است و محال و ناممکن.» او خطاب به مردان نوشته است: « ما زنانگی کردیم و استوار ایستادیم؛ حالا شما مردانگی کنید و صدای ما را به گوش جهان برسانید.»

زنان معترض اعلامیه‌ای را نیز منتشر کردند و در آن خواهان برخورداری از تمام حقوق خود شدند. در این اعلامیه آمده است: «ما زنان افغان امروز گردهم آمدیم تا برای حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی‌مان دادخواهی کنیم و صدای رسای زنان افغانستان باشیم. ما می‌خواهیم که حکومت آینده افغانستان برای حقوق اساسی و اجتماعی زنان احترام قایل شود و از حضور پر رنگ، همیشگی و فعال زنان در تمام عرصه‌ها ‌حمایت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنان معترض در بیانیه خود این درخواست‌ها را مطرح کردند: حفظ حقوق اساسی زنان از جمله حفظ و احترام به کرامت انسانی، حمایت از حضور پررنگ و فعال زنان درهمه عرصه‌های زندګی، حمایت از حفظ حق تحصیل، حق کار و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، آزادی بیان و آزادی فردی، حمایت از مشارکت زنان درعرصه تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تعهد به مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران و تعهد و نظارت جامعه بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل متحد برای حفظ حقوق زنان.

حرکت اعتراضی زنان در کابل با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی رو‌به‌رو شد. تعداد زیادی از کاربران با همرسانی ویدیوهای این حرکت، زنان را قدرت‌مندتر از مردان در این عرصه دانستند. با این حال اعتراض زنان در کابل مانند هرات مسالمت آمیز به پایان نرسید و زمانی که راهپیمایان به نزدیک ارگ ریاست‌جمهوری رسیدند، طالبان به آنان حمله کردند. آنان با تفنگ‌های خود زنان را کتک زدند.

ویدیوهایی از ضرب وشتم زنان توسط نیروهای طالبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.