پزشک سوری مقیم سوئد به اتهام جاسوسی برای موساد در لبنان بازداشت شد

روزنامه الاخبار مدعی شد موساد در ازای جمع‌آوری اطلاعات امنیتی برای اسرائیل تا هزاران یورو به افراد پرداخت می‌کند

این پزشک سوری ماه اوت ۲۰۲۲ در فرودگاه بین‌المللی بیروت بازداشت شد- ANWAR AMRO/ AFP

روزنامه الاخبار، وابسته به حزب‌الله لبنان، از بازداشت یک پزشک سوری در فرودگاه بیروت به‌اتهام همکاری با سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، خبر داد.

براساس گزارش این روزنامه چاپ بیروت که روز شنبه ۱۹ شهریورماه منتشر شد، مقام‌های لبنانی پس‌از جمع‌آوری اطلاعاتی که نشان می‌داد این پزشک سوری به‌دنبال نقشه‌ها و اطلاعات مربوط به شبکه‌های فاضلاب و زیرساخت‌های آبی سوریه بوده است، ماه گذشته او را بازداشت کردند. 

در ادامه گزارش آمده است که این پزشک همچنین به‌عنوان واسطه‌ای برای موساد در تلاش برای جلب همکاری پدر و دو برادرش، که جزو نیروهای مسلح سوریه‌اند، با این نهاد امنیتی اسرائیل بوده است.

روزنامه الاخبار مدعی شده است موساد به کسانی که با آن همکاری کنند، ازجمله همین پزشک سوری، در ازای جمع‌آوری اطلاعات امنیتی برای اسرائیل تا هزاران یورو پرداخت می‌کند.

این پزشک که به نوشته روزنامه لبنانب «معین یوسف» و متولد سال ۱۹۶۹ در بندر لاذقیه معرفی شده است، بارها از سوئد به لبنان و سپس به‌صورت زمینی از آن‌جا به سوریه رفته بود. او پس از آن دستگیر شد که مقام‌های محلی با ردگیری حساب‌های او در رسانه‌های اجتماعی، به مکالماتش با رابطان و دیگر مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل دست پیدا کردند.

پزشک سوری از کجا کار خود برای موساد را آغاز کرد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش‌ها، متهم در بازجویی گفته است که رئیس بخشی در یک بیمارستان استکهلم است و در قالب یکی از سفرهای کاری مکررش به خارج کشور، به لبنان آمده است. او همچنین مدعی شده که در سال ۲۰۱۸ ایمیلی از مردی که خود را «کریستوفر» می‌خواند، دریافت کرده است، مبنی‌بر پیشنهادی برای همکاری با پروژه تصفیه آب فوق‌الذکر در سوریه.

پس از جلسات متعدد در استکهلم، دمشق و پراگ که در آن از این فرد خواسته شد اطلاعاتی درباره زیرساخت‌های آبی سوریه ارائه دهد، او با مدیر پروژه فرضی ملاقات کرده است، مردی یونانی که در یونان زندگی می‌کرد و به‌نام «پل» شناخته می‌شد.

در چهارمین جلسه که در ایتالیا و بنابر گزارش‌ها در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، مدیر پروژه پیشنهاد سرمایه‌گذاری در یک کارخانه سیمان متعلق به پدر پزشک سوری را داد و شروع به برقراری ارتباط با خانواده او کرد، با این امید که آن‌ها را نیز به همکاری وادارد. 

در این گزارش آمده است که این ارتباط‌ها و جلسات که برخی از آن‌ها در سوئیس برگزار می‌شد، پس از شدت‌گرفتن همه‌گیری کووید-۱۹ از اوایل اوایل سال ۲۰۲۰ به‌تدریج کمتر شده است. 

طبق گزارش‌ها، پزشک سوری در بازجویی‌ها گفته است که مکالمات تا ژوئیه سال ۲۰۲۰ به‌طور کامل بر پروژه تصفیه آب متمرکز بوده و از آن زمان به این‌سو، مکالماتش با فرد رابط به‌سمت مسائل امنیتی رفته است.