بهترین سبک نقاشی دیوار از نگاه طراحان داخلی

اگر می‌خواهید دیوار واقعا تماشایی باشد و با آدم حرف بزند روی آن دیوارنگاره بکشید

نباید از جلوه‌های رنگ در خانه گریزان بود، بلکه باید از آن لذت برد -  Canva

من از نسل هزاره هستم و متولد روزگاری که ویژگی‌اش دیوارهای کرم‌رنگ و فرش‌های خاکستری مایل به بژ است. جدای از اعتیاد به مخلوط قهوه فلت وایت و شیر جو دو سر، گنجه لباس‌های مخصوصا فاق‌بلند و مجموعه نوارهای گردوخاک گرفته اواخر دهه ۹۰ که هرگز تاب جدایی‌شان را نداشتم، دلم برای رنگارنگی خانه هم ضعف می‌رود و در واقع این علاقه هم شورشی آرام علیه دیوارهای خانه بچگی‌ام است که رنگ سرشیر بودند.

نسل والدین من هنوز از حاشیه‌های کاغذ دیواری، فرش‌های رنگ روشن حمام و دلبستگی والدینشان به جور کردن کاغذ دیواری با پرده و کوسن جا می‌خورند تا حدی که امروز هر جا ببینند از سبک دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ استفاده شده است به آن‌ها برمی‌خورد. به نظر من که از آن خماری‌های زیباشناختی جان سالم به در برده‌ام، نباید از جلوه‌های رنگ در خانه گریزان بود، بلکه باید از آن لذت برد. طراحان داخلی می‌گویند بهترین و ساده‌ترین راه آوردن رنگ به خانه، نقاشی است، پس در ادامه شماری از راهنمایی‌های بهترین‌های این کسب‌وکار برای آغاز کردن رنگ‌کاری به روش‌های جالب و اثربخش را می‌آوریم.

یوستینا کورچینسکا، طراح ارشد شرکت کراون

«اگر می‌خواهید دیوار واقعا تماشایی باشد و با آدم حرف بزند روی آن دیوارنگاره بکشید. دیوارنگاره در کل بهترین کارکرد را در فضاهای بزرگ و بی‌پیرایه دارد. اگر فضا محدود باشد باید به سراغ شکل‌های سردستی هندسی ساده رفت که همچنان کارکردی خوب و اثرگذاری بالایی خواهند داشت. با ترسیم مربعی بزرگ با رنگ‌مایه تند روی دیواری به رنگ آبی کم‌رنگ که برای حداکثر اثرگذاری از روی اجزای معماری مثل درها و فرسب‌ها بگذرد، می‌توان به دیوارنگاره، نقطه‌ای کانونی بخشید. گچ‌رنگ وقتی که سراسری روی دیوارها و حتی تزیینات چوبی و سقف به کار رود حالت همه‌کاره شگفت‌انگیزی پیدا می‌کند و به‌خوبی، هم با معماری بسیار نوین سازگار است، هم با شاخصه‌های سنتی و می‌تواند به جلوه کردن سبک اصلی کمک کند.»

مجموعه جدید دیوارها و سقف‌های کراون نخستین دسته رنگ‌ها در بریتانیا است که از مرکز آزمون مستقل یوروفینز گواهی تایید گیاهی بودن مطلق دریافت کرده است. ۲.۵ لیتر ۱۸ پوند. crownpaints.co.uk

آنی اسلوان، کارشناس رنگ و نقاشی

«کاشی‌های سفید ساده در آش‍پزخانه یا حمام را با رنگ‌کاری می‌توان به کلی تغییر داد. برای ایجاد حالت شطرنجی که همیشه محبوبیت دارد فقط کافی است دو رنگ دلخواه خود را انتخاب کنیم و کاشی‌ها را یک در میان با آن‌ها رنگ‌آمیزی کنیم. خیلی ساده و در عین حال خیلی شیک است! ترسیم شکل‌های هندسی روی کاشی‌ها نیز جلوه‌ای بسیار شگفت‌انگیز و امروزی دارد و به راحتی قابل انجام است. می‌توان برای انجام این کار از کاسه و بشقاب استفاده کرد و به هیچ چیز پیشرفته‌تری نیاز نیست.

در جاهای دیگر خانه هم می‌توان با استفاده از انبوه سایه‌رنگ‌ها به کارهایی شهودی و تجربی دست زد و احساس شادی واقعی پدید آورد. می‌توان با رنگ‌ها و سبک‌هایی که در گذشته هرگز جرات نمی‌کردیم پله‌ها، مبلمان، گلدان‌ها، کاسه‌ها، پایه چراغ‌ها و حتی آباژورها را نقاشی کرد.»

رنگ‌های آنی اسلوان به نام چاک‌پینت تقریبا روی تمام سطوح، اعم از چوب، سفال، فلز، سنگ مرمر و اکثر پلاستیک‌ها می‌نشیند. یک لیتر ۲۳.۹۵ پوند. anniesloan.com

استیو کرکران، مدیر مشاور تزیین در خانه هاکنی

«برجسته‌سازی ویژگی‌های معماری با استفاده از رنگ‌های متفاوت به تاکید بر آن‌ها و ایجاد شخصیت بیش‌تر کمک می‌کند. به علاوه، می‌توان با استفاده از شابلون نقش‌های بازیگوشانه ایجاد کرد و جذابیت فضاهای ساده را افزایش داد. ظریف‌کاری‌های بازیگوشانه مثل نقاشی کردن سقف با رنگ‌های تند نیز به ایجاد تغییر در یک فضا و ایجاد فضایی دنج کمک می‌کند. در اتاق خوابی که به تازگی طراحی کردیم از گلیسین (نام یک گیاه رونده تزیینی) بیرون پنجره الهام گرفتیم تا اتاق خواب مانند آینه‌ای مجموعه رنگ‌های طبیعی سبز و ارغوانی نقره‌فام را که به زیبایی همخوانی دارند بازتاب دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانه هاکنی با فروش هر قوطی رنگ می‌تواند به لطف مشارکت با خیریه اراضی جهان، ۳۵ مترمربع جنگل را خریداری کند و تحت حفاظت قرار دهد. ۲.۵ لیتر ۶۵ پوند. houseofhackney.com

مارتین والر، موسس شرکت اندرو مارتین

«هرگز نباید این فکر اشتباه را به ذهن خود راه بدهیم که خانه‌مان تکمیل شده است، چون با تغییر زندگی، خانه نیز دستخوش دگرگونی می‌شود. با نقاشی می‌توان اتاقی را خیلی ساده و آسان دگرگون کرد. در آغاز باید رنگ‌هایی را انتخاب کنیم که بتوانند جلوه‌افزای آثار هنری مورد علاقه ما، منسوجات، عکس‌ها یا هر آن چیزی باشند که دوست داریم زینت‌بخش دیوار باشند. رنگ پس‌زمینه تمام فضاهای داخلی را می‌سازد و می‌تواند به تمامی مهر شخصیت ما را داشته باشد، بنابراین باید جای مناسبی در فضا داشته باشد.»

مجموعه رنگ اندرو مارتین به نام سفری در رنگ، کدری بسیار خوبی دارد و تقریبا بی‌بو است. ۲.۵ لیتر ۵۱ پوند. 

اما دتردینگ، موسس و مدیر خلاقیت شرکت کلینگ دیزاینز

«رنگ‌کاری که در امور تزیین استعداد داشته باشد می‌تواند پرداختی سفارشی که نه تنها اتاقی را دگرگون‌، بلکه حالت و بافت فضا را نیز تعیین کند انجام دهد. با جلوه‌بخشی‌های زیبا از جلوه‌های آستری مدرن و صفحه‌بندی گرفته تا کشش یا حتی کهنه‌نمایی (بسیاری از دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به یاد دارند) می‌توان به اتاق رنگ و عمقی داد که با کاغذدیواری، رنگ مات یا منسوجات به دست نمی‌آید. به راستی با رنگ جادوگری می‌کنند و در درون جلوه‌ها می‌توانند سایه‌رنگ‌های بسیار مختلف را ببینند و تلفیق کنند تا چیزی بسیار برجسته و منحصربه‌فرد به دست آید. در این پروژه یعنی نمایشگاه خودمان در لندن با استفاده از رنگ به منظور افزودن جذابیت و تشخص و ظریف‌کاری برای احاطه کردن بخاری همچون نقطه کانونی زیبایی توانستیم اتاق را با یک دیوار ساده صفحه‌بندی کنیم. با استفاده از همان مجموعه رنگ در سراسر نمایشگاه جلوه‌هایی متفاوت خلق کردیم تا کارفرمایان ما آن‌ها را با پوست و گوشت خود تجربه کنند و چنان تحت تاثیر قرار گیرند که اجازه دهند در طرح‌های آن‌ها نیز به‌کار ببریم. بودجه‌ای نداشتیم که بخاری زشت و سفید موجود را برداریم، بنابراین حالتی شبیه سنگ آهک به آن دادیم که نشان می‌دهد با رنگ، طراحی هوشمندانه و بهترین بهترین‌های استعدادهای طراحی چه کارها که می‌توان کرد.» kellingdesigns.com

 

© The Independent