رنگ سال؛ چرا «آسمان روشن» آبی است

چه عاملی باعث می‌شود آب و آسمان را آبی ببینیم

رنگ‌های آسمان، ترکیب آرامش‌بخشی در خانه ایجاد می‌کند- canva

شرکت سازنده رنگ دولوکس (Dulux)، «آسمان روشن» را رنگ سال ۲۰۲۲ انتخاب کرد.

این آبی روشن ملایم مطمئناً آشنا به نظر می‌رسد. بسته به اینکه در کجا و در چه ساعتی از روز به آسمان نگاه می‌کنید، ممکن است رگه‌هایی از این رنگ را در آسمان ببینید.

در طول صدها سال، فیزیکدانان سعی کرده‌اند تا بفهمند چرا آسمان سایه‌های رنگی زیادی دارد، از بی‌شمار آبی تا قرمز و حتی سبز.

نور خورشید از امواج الکترومغناطیسی متفاوتی تشکیل شده است و طول‌موج‌های مختلف آن‌ها با رنگ‌های متفاوتی همراه است. امواج کوتاه‌تر به رنگ آبی، امواج کمی بلندتر به رنگ زرد و بلندتراز آن به رنگ قرمز دیده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی این امواج با هم دیده می‌شوند سفید به نظر می‌رسند؛ اما این نور قبل از اینکه به چشم ما برسد باید در جو زمین حرکت کند و مولکول‌های جو بسیار کوچک‌تر از طول‌موج نور خورشید هستند. با برخورد نور به این مولکول‌ها، آن‌ها را در همه جهات مختلف پراکنده می‌کنند. به این اثر «پراکندگی رایلی» می‌گویند.

در این فرایند، بیشتر نور آبی که طول‌موج‌های کوتاه‌تری دارد، پراکنده می‌شود و درنتیجه به هرکجای آسمان که نگاه می‌کنید آبی دیده می‌شود. در همین حال، خورشید زردتر به نظر می‌رسد زیرا نور از آن اکنون طول‌موج‌های آبی طولانی‌تری را ازدست‌داده است. پدیده رایلی فقط در گازها اتفاق نمی‌افتد و در مایعات نیز اتفاق می‌افتد؛ آبی بودن دریا نیز به همین دلیل است. حتی دلیل رنگ آبی در چشم نیز همین پدیده است؛ در بدن انسان، ما رنگ‌دانه آبی نداریم.

 اگر نقاش عکاس و یا عاشق تماشای منظره آسمان هستید، بهترین زمان برای رصد شگفت‌انگیزترین رنگ‌ها، در گرگ‌ومیش یک روز نیمه‌ابری است. خورشید، اتمسفر و لایه ازن دست‌به‌دست هم می‌دهند تا دنیایی از رنگ‌ها جلوی چشم ما بیاید.

اگر هنگام غروب آسمان را تماشا کنید، یک نمایش رنگی درخشان از رنگ‌های قرمز شدید را به‌ویژه نزدیک به جهت غروب آفتاب خواهید دید. ازآنجایی‌که نور عصر خورشید مدت‌زمان بیشتری در اتمسفر زمین می‌تابد، از وقتی خورشید در آسمان بالاتر است تا زمانی که به ما می‌رسد، بسیاری از اجزای آبی خود را از طریق پراکندگی رایلی از دست داده است. اگر ذرات هواپخش (آئروسل که سوسپانسیون ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز است) در سطح بالاتری در جو وجود داشته باشند - به‌عنوان‌مثال ناشی از فوران آتش‌فشان - این پدیده می‌تواند بسیار گسترده‌تر و رنگارنگ‌تر شود.

هنگامی‌که خورشید در زیر افق قرار گرفت، دوباره یک رنگ آبی شدید در آسمان خواهید دید که دیگر ربط چندانی به پراکندگی رایلی ندارد بلکه به دلیل وجود ازن (یک گاز بی‌رنگ یا آبی کم‌رنگ) است که نور را پراکنده نمی‌کند بلکه آن را جذب کرده و از هم جدا می‌کند.

اگر تصمیم گرفته‌اید که از رنگ «آسمان روشن» استفاده کنید با آنچه درباره غروب درخشان آموختید، حالا فهرستی از بهترین رنگ‌هایی که با آن تناسب دارند را در دست دارید.