بحران در مدارس ایران؛ افزایش ۳۰۰ هزار نفری دانش‌ آموزان مهاجر

پیش‌بینی شده که ۱۱۰ هزار نفر از این دانش‌آموزان اجازه ثبت‌نام نخواهند داشت

امسال به جمعیت ۵۶۰ هزار نفری دانش آموزان اتباع، ۳۰۰ هزار نفر افزوده خواهد شد. ایسنا

تسلط مجدد طالبان در افغانستان، شمار دانش‌آموزان غیر ایرانی در ۲۸ هزار مدرسه ایران را از ۵۶۰ هزار نفر به ۸۶۰ هزار نفر رساند.

خبرگزاری ایسنا براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش این آمار را اعلام و نوشت این وزارت‌خانه از ماه گذشته تاکنون با چالش جدیدی به نام «ثبت نام دانش آموزان اتباع افغانستانی جدیدالورود» مواجه شده است.

این خبرگزاری هشدار داده به فاصله ۱۵ روز مانده با بازگشایی مدارس در ایران، اگر «تصمیم‌گیری عاجلی» در این زمینه صورت نگیرد، «امسال بیش از ۱۱۰ هزار کودک اتباع در سن آموزش، بیرون از مدرسه خواهند ماند.

امکان تحصیل کودکان و نوجوانان مهاجر افغانستانی در ایران همواره با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده و حالا ایسنا از وجود برخی نگرانی‌ها در این مورد خبر داده است که عامل اصلی آن حکومت طالبان است.

به نوشته این خبرگزاری «امسال شرایط به گونه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته رقم خورده و با تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، جمعیت کودکان اتباع در سن تحصیل» در ایران افزایش یافته است.

در این میان یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم ۳۱ مرداد امسال از بالا رفتن تراکم جمعیت دانش آموزی در پی افزایش مهاجرت‌ها به ایران به عنوان «چالشی» برای مدارس نام برده است.

نوری گفته که «امسال به جمعیت ۵۶۰ هزار نفری دانش آموزان اتباع، ۳۰۰ هزار نفر افزوده خواهد شد.»

مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تیر ماه امسال شیوه‌نامه اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران را ابلاغ کرده است.

براساس این ابلاغ دانش‌آموزانی اجازه ثبت‌نام در مدارس را خواهند داشت که یکی از مدارک رسمی مورد تائید این مرکز را داشته باشند که گذرنامه و اقامت معتبر از جمله آنهاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که آموزش و پرورش با جمعیتی از دانش آموزان مهاجر مواجه است که هنوز در طرح سرشماری شرکت نکرده و مدارک مربوط برای ثبت نام را در اختیار ندارند که شانس آنها برای ثبت‌نام بسیار اندک خواهد بود.

مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور هم اعلام کرده که آن‌دسته از کودکان و نوجوانانی که فاقد مدرک معتبرند حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند که مجوز ثبت‌نام آنها را باید وزارت کشور صادر کند.

فاطمه اشرفی، عضو هیئت مدیره انجمن حامی (حمایت از زنان و کودکان پناهنده) هم در این رابطه هشدار داده که «نظام آموزشی نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از جمعیت دانش آموزی افزوده شده باشد.»

اشرفی افزوده است: «از کل جمعیتی که وارد کشور شده، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر کودک و نوجوانِ در سن آموزش هستند که این تعداد به حداقل ۱۲ هزار کلاس درس جدید نیاز دارند که رقمی بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.»

به گفته او در حال حاضر «در اکثر شهر‌ها دچار کسر قابل توجهی نیرو و صندلی آموزش هستیم و این مساله می‌تواند معضلات غیر قابل جبرانی نه تنها برای جامعه مهاجران بلکه برای جامعه میزبان فراهم کند.»

این فعال حوزه پناهندگان اضافه کرده که «سیاست‌های پناهنده‌پذیری ما مبتنی بر ظرفیت‌های زیستی، امکانات مالی، ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی ما نیست.»

به گفته او «اکنون جدی‌ترین مسئله آموزش، آب، اشتغال و سایر خدمات است که همه تحت الشعاع این است که سیاست و استراتژی مشخصی مبتنی بر منافع و امنیت ملی در حوزه مهاجران نداریم.»