نماینده جمهوری اسلامی ایران در وین: آژانس از «حسن نیت» ما قدردانی کند

جان کربی: جو بایدن خواستار بررسی گزینه‌ها در صورت شکست احیای برجام است

«سه ادعای پادمانی آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است»-جماران

به دنبال گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رسیدن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران به مقدار مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی، توقف دسترسی‌ بازرسان به تاسیسات هسته‌ای و پاسخ ندادن ایران به پرسش‌های پادمانی آژانس، نماینده جمهوری اسلامی ایران در وین، گفت: «آژانس به جای ادعاهای پادمانی، باید از حسن نیت ایران قدردانی کند.»

محسن نذیری اصل که به تازگی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس منصوب شده است روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱، در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «گزارش آژانس، یکسویه و جانبدارانه است.»

او با تکرار مواضع مقام‌های ارشد حکومتی درباره اینکه «موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است»، گفت: «سه ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است و با این حال ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای با آژانس با هدف حل و فصل آنها به عمل آورده است.»

اشاره نماینده جمهوری اسلامی ایران در وین به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سه سایت هسته‌ای اعلام نشده ورامین، مریوان و تورقوزآباد است که آژانس خواهان توضیح جمهوری اسلامی درباره رد فعالیت‌های هسته‌ای و اورانیوم غنی شده در این سه سایت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس خرداد ماه  ۱۴۰۱ اعلام کرد که پاسخ‌های ایران به سئوالات آژانس درباره این سه سایت، از لحاظ فنی معتبر نیست و ایران باید به این سوالات پاسخ دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی تاکید دارند که پرونده این سوالات و دیگر موارد پادمانی، پیش از حصول توافق احیای برجام بسته شود.

در مقابل اما آژانس اعلام کرده است که بدون طی فرایندهای قانونی و دریافت اطلاعات کامل در این موارد امکان بسته شدن پرونده این سوالات و ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه شانزدهم شهریور ماه در گزارش تازه خود اعلام کرد که «داده‌های آژانس نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم حکومت ایران با خلوص ۶۰ درصدی، طی سه‌ ماه، بیش از ۱۲ کیلوگرم» افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز نیز به استناد این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که در حال حاضر ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده ایران، به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده است و مقدار ذخایر اورانیوم ایران نزدیک به مقدار مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی است.

در سه ماه گذشته چند نفر از مقام‌های جمهوری اسلامی از توانایی ساخت بمب اتمی سخن گفته‌اند. کمال خرازی، از منصوبان علی خامنه‌ای و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی،  یک‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که جمهوری اسلامی از قابلیت فنی ساخت بمب اتمی برخوردار است اما تصمیم به انجام چنین کاری نگرفته است.

خرازی افزود: «تنها در چند روز سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند.»

پس از خرازی، جواد لاریجانی و همچنین محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در اظهاراتی مشابه از توانایی ایران برای ساخت بمب اتمی سخن گفتند.

در تازه‌ترین مورد هم اسماعیل کوثری، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، گفت: «می‌توانیم میزان غنی‌سازی ۶۰ درصد را تبدیل به ۹۳ درصد کنیم که به معنی بمب اتم است. اگرچه ما به دنبال این موضوع نیستیم ولی اگر طرف مقابل دیر بجنبد توانایی این موضوع را داریم.»

از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که صبر ایالات متحده برای رسیدن به توافق احیای برجام ابدی نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهان بررسی گزینه‌های دیگری شده است که در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را تضمین می‌کند.