حاشیه‌های اقامت فرزند معاون رئیسی در کانادا برای او و خانواده‌اش

محمدرضا رضازاده، همسر انسیه خزعلی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است

سید محمدرضا رضازاده (راست)، همسر انسیه خزعلی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است- ایندیپندنت فارسی

یکی از پرحاشیه‌ترین خانواده‌های وابسته به دستگاه قدرت در جمهوری اسلامی خانواده ابوالقاسم خزعلی‌اند، خانواده‌ای که در آن از خواننده پاپ تا پزشک مخالف جمهوری اسلامی و معاون امور زنان و بانوان دولت ابراهیم رئیسی معرفی شده است. ابوالقاسم خزعلی خود از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای و جریان تندرو در جمهوری اسلامی بود.

اما با انتصاب پرحاشیه انسیه خزعلی به‌عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، فصل جدیدی از حاشیه و اخبار در مورد خانواده خزعلی و به‌خصوص انسیه خزعلی آغاز شد.

نخستین حاشیه خزعلی سوابق او در تایید اعمال محدودیت برای زنان در جمهوری اسلامی بود و یکی از مهم‌ترین حاشیه‌هایش به‌عنوان مدافع کودک‌همسری در جمهوری اسلامی، توصیه به دختران کلاس اول برای برنامه‌ریزی برای ازدواج است. او همچنین جزو مدافعان در خانه ماندن زنان و اعمال محدودیت برای آن‌ها است.

خزعلی که پیش از معاونت در دولت سیزدهم، رئیس دانشگاه الزهرا بود در شرح زندگی‌اش گفته است که پیش از انقلاب و در سن ۱۴ سالگی با نام مستعار زینب بروجردی فعالیت انقلابی داشته و در سن ۱۶ سالگی با سید محمدرضا رضازاده با گرفتن شرط حق طلاق و حضور ۱۵ ساعت در هفته بیرون خانه ازدواج کرده است.

اما حاشیه جدید انسیه خزعلی مربوط به سوابق کاری او نیست، بلکه به فرزند او، حمیدرضا رضازاده، ارتباط دارد که متولد ۱۳۶۵ و دارای مدرک کارشناسی رشته علوم کامپیوتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اخبار منتشرشده که معاون امور بانوان رئیس‌جمهوری هم آن را تایید کرد، حمیدرضا چهار سال پیش یعنی در سال ۹۷ و هم‌زمان با «انحلال شرکت سامانه همراه پیچک»، ایران را به مقصد کشور کانادا ترک کرده است و ظاهرا در حال حاضر سرپرست بخشی در شرکت تولید فیلترشکن با نام «بترنت» (betternet) است.

مدیرعامل شرکت سامانه همراه پیچک به‌ دلیل فعالیت آن در حوزه طراحی نرم‌افزارهای تلفن همراه و با داشتن بیش از ۴۰ کارمند پیش از انحلال، به‌عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شد و در برنامه پایش صداوسیمای جمهوری اسلامی شرکت کرد.

اما یکی از موارد جالب در مورد فعالیت شرکت سامانه همراه پیچک و نام تجاری آن طراحی نرم‌افزاری سامانه‌ای است که از طرف بانک مرکزی و بانک‌های مختلف خصوصی و دولتی با نام پیچک چک تبلیغ شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

حالا انسیه خزعلی در مورد سفر و اقامت فرزند خود در کانادا گفت او برای کار و برای توسعه و پشتیبانی مجموعه دانش‌بنیان و فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور ایران را ترک کرده است، درحالی‌که سفر او پس از درج آگهی اعلام انحلال شرکتش با وجود انجام فعالیت صورت گرفته و پس از آن، فعالیت دانش‌بنیانی در ایران نداشته است.

انسیه خزعلی تاکنون هیچ اطلاعاتی از وضعیت کسب‌وکار و اقامت همسر و فرزندانش منتشر نکرده و ماجرای اقامت حمیدرضا، نام و سوابق پدر او، سید محمدرضا رضازاده، را نیز در مرکز توجه قرار داده است.

سید محمدرضا رضازاده، همسر انسیه خزعلی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که لیسانس مهندسی راه‌ و ساختمان دارد و آخرین مسئولیت او در جمهوری اسلامی مدیرعاملی شرکت آب و نیرو در مجموعه وزارت نیرو بوده است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد برای مدتی استاندار استان فارس بود. استانداری او که با حاشیه‌های فراوان در آن سال همراه شد با توجه‌ به سوابق خانوادگی او در شیراز بوده است.

محمد، پدر محمدرضا رضازاده، از تجار شیراز است که هیئت فدائیان ابوالفضل را در ارتباط با هیئت فدائیان اسلامی در شیراز تاسیس کرد و شعبه یک حزب برادران را که حاج سید نورالدین الهاشمی شیرازی آن را تاسیس کرده بود، اداره می‌کرد. او همچنین حامی انتشار روزنامه شفق شیراز در دهه ۳۰ شمسی بود و در تخریب محفل بهائیان شیراز نقش داشت. محمد رضازاده داماد آیت‌الله شیرازی شد و پیش از انقلاب، نماینده شیراز در مجلس شورای ملی هم بود.

حالا پس از برکناری از مدیرعاملی شرکت آب و نیرو، همسر انسیه خزعلی عضو هیئت‌امنای آستان شاه‌چراغ و دارالشفای حضرت ابوالفضل در شیراز است و در سوابق کاری او سرپرستی استانداری تهران و فرمانداری بانه هم دیده می‌شود.

به‌ این‌ ترتیب، درحالی‌که روز گذشته خبرگزاری دولت با تبلیغ فراوان به تاکید ابراهیم رئیسی در مورد برکناری یکی از معاونان وزرا در صورت سفر فرزند او به خارج از کشور برای تحصیل اشاره کرد و افزود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دستور داده است که اگر «پسر رفت، پدر هم برود»، باید دید رئیسی در مورد معاونش و همسر او که مناسب مختلفی در جمهوری اسلامی در اختیار دارند چه تصمیمی می‌گیرد.

اما در مورد مهاجرت حمیدرضا رضازاده به همراه همسرش، زهره عظیمی، و فرزندشان، یاسین رضازاده، همان‌طور که گفته شد ابهام‌های دیگری هم وجود دارد، از جمله فعالیت‌های وسیع او در حوزه آی‌تی و طراحی نرم‌افزار تا پیش از ترک ایران و دلایل تصمیم او برای انحلال شرکتش که برخلاف تاکید انسیه خزعلی مطابق اسناد موجود در سامانه ثبت شرکت‌ها، سه سال از توقف فعالیت آن گذشته است، شرکتی که در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی فعالیت داشت و به‌واسطه آن، حمیدرضا به عضویت بنیاد نخبگان درآمد.

ضمن آنکه در مورد اقامت او در کانادا اطلاعات و اسناد دیگری نیز منتشر شده است که نشان می‌دهند او در یک شرکت تولید فیلترشکن در کشور کانادا فعالیت دائم دارد، شرکتی که ظاهرا مرکز فروش بخشی از خدمات آن در ایران است و بررسی این خدمات ابهام‌های دیگری را در مورد آقازاده معاون امور زنان رئیس‌جمهوری ایران طرح کرده است.