تایمز اسرائیل: توافق هسته‌ای جدید با ایران به زودی امضا نخواهد شد

مقامات اسرائیلی پیشتر از نزدیک بودن زمان امضای یک توافق هسته‌ای جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی سخن گفته بودند

تایمز اسرائیل در گزارشی اختصاصی به نقل از وبسایت عبری خود، خبر داده است که توافق هسته‌ای جدید بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در آینده‌ای قابل پیش‌بینی امضا نخواهد شد.

وبسایت زمان یسرائیل با موفق خواندن کارزار اسرائیل برای جلوگیری از امضای توافقی برای بازگشت آمریکا به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، نوشته است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقامات دولت او، در گفت‌و‌گوهای اخیر با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل این پیام را به او منتقل کرده‌اند، توافق هسته‌ای جدیدی بین ایران و قدرت‌های جهانی، به زودی امضا نخواهد شد.

به نوشته این سایت، چنین امری که پیامدها‌ی بین‌المللی عمده‌ای خواهد داشت، به احتمال فراوان در کارزار تبلیغاتی انتخاباتی یائیر لاپید، به ویژه در مقابله با بنیامین نتانیاهو رهبر مخالفان دولت به کار گرفته خواهد شد.

نتانیاهو بارها به دولت لاپید به دلیل عملکردش در قبال مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران حمله کرده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، توافق هسته‌ای جدید در مرکز رایزنی‌های دیپلماتیک و امنیتی اسرائیل در سال گذشته قرار داشته و اورشلیم نگران مذاکرات بین ایران و نمایندگان قدرت‌های جهانی در وین بوده است و در هفته‌های اخیر مبادله پیش‌نویس توافق‌نامه‌ها بین طرفین را به دقت و از نزدیک دنبال ‌کرده است.

براساس این گزارش، از آنجا که یائیر لاپید در روزهای اخیر متقاعد شده که توافق هسته‌ای جدیدی با جمهوری اسلامی در کار نخواهد بود، او در تعیین چالش‌های پیش روی امنیت ملی اسرائیل، موضوع تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری، مبارزه با تروریسم و ​​نیاز فوری به تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی را در اولویت قرار داده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، آمریکایی‌ها گفته‌اند ند که در چارچوب توافق هسته‌ای جدید، ایران قادر به غنی‌سازی اورانیوم بالای ۳.۶۷ درصد نخواهد بود و نمی تواند به سطحی برسد که در آن امکان تولید سلاح هسته‌ای وجود داشته باشد.

براساس توافق پیشنهادی، این محدودیت تا سال ۲۰۳۱ میلادی بر سر راه برنامه‌های هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت.

مقامات آمریکایی، دو هفته پیش به باراک راوید، گزارشگر سایت خبری وال(Wala News) گفته بودند که ایران باید به عنوان بخشی از توافق، تمام اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد و ۶۰ درصدی را که در اختیار دارد، یا از ایران خارج و یا  رقیق کند . همچنین سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم جمع‌آوری و در خاک ایران در انباری تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگهداری می‌شوند.

آمریکایی ها همچنین گفتند که ایران نمی‌تواند هیچ گونه پردازش پلوتونیوم با کاربرد نظامی را انجام دهد و راکتور پلوتونیوم در اراک باید دوباره طراحی شود تا نتواند موادی برای ساخت بمب هسته‌ای تولید کند.

علاوه بر این، اکنون قرار شده که در صورت امضای توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت دقیق خود بر تأسیسات هسته‌ای در ایران را پس از یک دوره محدودیت، دوباره از سر بگیرد.

مسئله نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله مباحثی بود که به اختلاف نظر بین اسرائیل و آمریکا منجر شده بود و اکنون به نظر می‌رسد که پس از فشارهای اسرائیل، آمریکا بر ضرورت از سرگیری نظارت‌ گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اصرار می‌کند.

توافق احتمالی با ایران باعث نگرانی شدید اسرائیل شده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، ماه گذشته از دولت ایالات متحده درخواست کرد تا از امضای توافقنامه جدید خودداری کند. بنت در ۲۳ اوت در توییتی نوشت: «من از رئیس‌جمهوری بایدن و دولت آمریکا می‌خواهم که حتی اکنون در آخرین لحظه، از امضای توافق با ایران خودداری کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «این توافق تقریباً ۲۵۰ میلیارد دلار به جیب دولت تروریست ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه می‌ریزد و ایران را قادر می‌سازد تا در عرض دو سال تقریباً بدون محدودیت، سانتریفیوژها را توسعه بخشد و بار دیگر آنها را نصب و راه‌اندازی کند.»

بنت نوشت: «در طول سال گذشته، حتی زمانی که رسیدن به یک توافق بسیار نزدیک بود، ما با موفقیت همتایان خود در کاخ سفید را متقاعد کردیم که تسلیم خواسته‌های ایران نشوند. امیدوارم وضعیت همین‌طور باقی بماند.»

توافق جدید با ایران به اصطکاک و مشاجره‌ای جدی بین اسرائیل و ایالات متحده انجامیده بود و تنش‌های داخلی قابل توجهی را در اورشلیم به همراه داشت.

دو هفته پیش، دیوید بارنیا، رئیس موساد، درباره خطرات امضای یک توافق هسته‌ای بازسازی شده  با ایران هشدار داد.

بر اساس گزارشی که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، بارنیا در دیدار با نخست‌وزیر هشدار داد که این توافق به ایران اجازه می‌دهد تا به توانایی‌های قابل توجهی دست یابد.

به گفته بارنیا، پس از برداشته شدن تحریم‌ها، صدها میلیارد دلار به ایران سرازیر می‌شود و این پول صرف تقویت گروه‌های تروریستی که اسرائیل را محاصره کرده‌اند، از جمله حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین خواهد شد.

او گفت که ایرانی‌ها به تحقق طرح «هلال شیعی» که از مرزهای ایران و عراق تا دریای مدیترانه گسترش دارد و حوثی‌ها در یمن و شبه نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی در منطقه را تقویت خواهد کرد.

رئیس موساد افزود که توافق با ایران یک «فاجعه استراتژیک» خواهد بود.

یائیر لاپید، رئیس موساد را به دلیل انتقاد مستقیم از آمریکا مورد توبیخ قرار داد. بارنیا در حال حاضر برای گفت‌و‌گو در مورد ایران در آمریکا به سر می‌برد.

حدود ده روز پیش، نتانیاهو با استفاده از حقی که قانون به او به عنوان رهبر مخالفان دولت می‌دهد، خواستار یک جلسه توجیهی درباره ایران با لاپید شد.

نتانیاهو پس از این دیدار مدعی شد که لاپید و وزیر دفاع او، بنی گانتز، پشت فرمان به خواب رفته‌اند و آنها مسئول شکست در مقابله با ایران هسته‌ای هستند.

نتانیاهو از مقامات اسرائیلی خواست تا در تلاش برای خنثی کردن توافق هسته‌ای جدید، با اعضای کنگره، مقامات با نفوذ و چهره‌های رسانه‌ای ارشد در ایالات متحده دیدار کنند.

روز دوشنبه، یک مقام ارشد دولتی گفت: «نتانیاهو دقیقاً به ما آموخت که چه کارهایی را انجام ندهیم. در سال ۲۰۱۵، او به کنگره رفت، با مقامات ارشد دولتی و رسانه‌ها صحبت کرد و توافق هسته‌ای را به صورت ما کوبید.»

او گفت: «این بار بی سر و صدا کار کردیم. تلاش زیادی کردیم و به نتیجه رسیدیم.»

کمتر از دو هفته دیگر، لاپید برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک پرواز خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که آیا او در آنجا با بایدن دیدار می‌کند یا خیر. انتظار می رود بایدن در روزهای ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر در نیویورک باشد. لاپید و همراهانش صبح روز ۲۰ سپتامبر به نیویورک خواهند رسید.

لاپید قرار است روز پنجشنبه ۲۲ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و انتظار می رود ایران موضوع اصلی سخنرانی او باشد. لاپید بلافاصله پس از سخنرانی، به سرعت به اسرائیل برمی گردد تا بعداز ظهر روز جمعه، ۲۳ سپتامبر، در عروسی پسرش یوآو شرکت کند.