زلزله مرگبار چین ۳۰ کشته بر جا گذاشت

زلزله هم‌زمان با قرنطینه کرونا در این منطقه رخ داده است، زمانی که میلیون‌ها تن مجبور بودند در خانه بمانند

روز دوشنبه، پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور)، بر اثر زلزله شديدی در جنوب غربی چين، بيش از ۳۰ نفر کشته شدند. به گزارش رسانه‌های دولتی، لرزش‌های شدید به بسیاری ازخانه‌های منطقه آسیب زده و باعث قطع برق در برخی مناطق شده است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا گزارش داده است که مرکز این زلزله که قدرت آن ۶.۶  گزارش شده، در حدود ۲۶ مایلی (حدود ۴۵ کیلومتری) جنوب شرقی شهر کانگدینگ در استان سیچوان و در عمق شش کیلومتری زمین بوده است. لرزش ساختمان‌ها در چنگدو، مرکز استان سیچوان، و شهر چونگ‌کینگ در نزدیکی آن احساس شده است.

زلزله هم‌زمان با قرنطینه کرونا در این منطقه رخ داده است، زمانی که میلیون‌ها تن مجبور بودند در خانه بمانند و به همین دلیل، بسیاری از ساکنان این منطقه در حالی که شاهد زلزله بودند، نتوانستند از خانه‌های خود خارج شوند. یکی از ساکنان منطقه به نام چن، گفته است: «من آن را کاملا و به شدت احساس کردم. اما چون چنگدو تحت قرنطینه است، مردم اجازه ندارند ساختمان‌های مسکونی خود را ترک کنند، بنابراین بسیاری از آن‌ها با عجله به حیاط‌های خود رفتند.» چین در دوران همه‌گیری کرونا مقررات بسیار شدیدی اعمال کرده است که شامل قرنطینه عمومی در برخی از شهرها است. در این چارچوب، ماموران دولتی از اختیارات گسترده‌ای برای اعمال مقررات و حتی بازداشت شهروندان برخوردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش‌ها، بیش از ۳۰ نفر در اثر این زلزله جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها تن دیگر مجروح شده‌اند؛ هرچند، ممکن است آمار تلفات افزایش یابد. به گفته  تلویزیون دولتی چین، در جریان زلزله دست‌کم یک شهر «آسیب شدید» دیده است و ریزش کوه نیز رخ داده است. تلویزیون دولتی چین می‌گوید که جاده اصلی که آن شهر را به شهر دیگری متصل می‌کرد، مسدود شده است. خطوط مخابراتی در منطقه نیز قطع شده است و زلزله به ایستگاه‌های برق نیز آسیب زده است.

مسئولان لرزه‌شناسی سيچوان گفتند که بيش از هزار سرباز برای کمک به امدادگران اعزام شده‌اند و بیش از ۳۶۰۰ امدادگر نیز از استان‌های همسایه در حالت آماده‌باش قرار دارند. چین در موارد مشابه دیگری نیز از ارتش بزرگ خود برای مقابله با پیامدهای سیل و زلزله استفاده کرده است. به گفته تلویزیون دولتی، هزاران چادر، پتو، و تخت تاشو به مناطق آسیب‌دیده ارسال شده است. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، ازمقام‌های محلی خواست «نجات جان افراد را در اولویت قرار دهند و  تلفات را به حداقل برسانند».

بیشتر از جهان