زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ در بندرعباس؛ هیچ تلفاتی گزارش نشده است

بر اساس گزارش‌های منتشر شده این زلزله نه تلفات جانی داشته و نه به بافت تاریخی منطقه آسیب وارد شده است

از آبان سال ۱۴۰۰ به این‌سو، این چهارمین زلزله در بخش فین است -- USGS

به‌گزارش خبرگزاری مهر، زلزله‌ای به‌ بزرگی ۵.۴ حوالی فین، واقع در شهرستان بندرعباس، را لرزاند. به‌گزارش این خبرگزاری، زلزله فین در ساعت ۱۳ و ۴۴ دقیقه روز دوشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، به‌وقوع پیوست.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان، ضمن آنکه زلزله روز دوشنبه در بندرعباس را زلزله‌ای «نسبتا شدید» توصیف کرد، به خبرنگار خبرگزاری مهر گفت: «جهت بررسی دقیق میزان خسارات و آسیب‌های وارده احتمالی ۳ تیم ارزیاب هلال احمر، تیم‌های واکنش سریع و تیم‌های ارزیاب ستاد بحران به‌ منطقه زلزله‌زده اعزام شدند.»

حسن‌زاده همچنین وعده داد که در صورت به‌دست آوردن هرگونه اطلاعات جدید آنها را در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها نیز قرار دهد.

سال گذشته سه مرتبه در منطقه فین زمین لرزه به‌وقوع پیوست. در روز ۲۳ آبان دو زمین‌لرزه به‌قدرت ۶.۴ و ۶.۳ رخ داد که در طی آن یک نفر جانش را از دست داد و ۱۰۴ تن دیگر نیز مصدوم شدند. سومین زلزله اما در روز ۲۷ آبان همان سال رخ داد که  ۴.۳ قدرت داشت و از عمق ۱۶ کیلومتری زمین را لرزاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زمین‌لرزه‌ها خسارت‌های گسترده‌ای بر جا گذاشت و موجب تخریب بسیاری از منازل مسکونی این منطقه شد.

در حادثه روز دوشنبه نیز، پس از وقوع زمین‌لرزه بخش‌هایی از کوه‌های بخش فین ریزش کرد و ویدئوهایی از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آنها حجم زیادی از سنگ و خاک رو به‌پایین کوه پرتاب می‌شود.

با این‌حال نماینده بندرعباس در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ساعاتی پس از وقوع زلزله به رسانه‌ها گفت این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است.

از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان نیز در مورد آسیب‌های ناشی از زلزله اخیر در فین گفت: «زلزله آسیبی به بناهای تاریخی هرمزگان وارد نکرده است. کارشناسان میراث فرهنگی به‌طور مدام در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی مبنی بر خسارات به آثار و ابنیه تاریخی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»