آتش‌سوزی جنگل‌ها و تالاب‌ها در چهار استان ایران؛ بودجه اطفای حریق فقط صد میلیارد تومان

جنگل‌های ارتفاعات کلاردشت در محدوده مناطق دره سردآبرود، سنگ بون و منطقه پیشنبور کلاردشت از صبح روز یک‌شنبه دچار آتش‌سوزی شدند

در حالی که طی سه روز گذشته بخش گسترده‌ای از تالاب انزلی در گیلان، بخش‌هایی از جنگل‌های کلاردشت و جنگل‌های کیاسر در مازندران، بخشی از جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی در آتش‌ سوختند و حریق هورالعظم در منطقه مرزی ایران و عراق همچنان ادامه دارد، ابراهیم رئیسی که دولت او فقط ۱۰۰ میلیارد تومان به پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها اختصاص داده، گفت: «آتش‌سوزی‌ها کار افراد سودجو و سوداگر است و نهادهای امنیتی باید با آنها برخورد کنند.»

در تازه‌ترین مورد از آتش‌سوزی جنگل‌ها و تالاب‌ها در ایران، جنگل‌های ارتفاعات کلاردشت در محدوده مناطق دره سردآبرود، سنگ بون و منطقه پیشنبور کلاردشت از صبح روز یک‌شنبه دچار آتش‌سوزی شدند.

این آتش‌سوزی در ارتفاع هزار و ۶۰۰ متری در جریان است و مقام‌های استان مازندران گفته‌اند که آتش‌سوزی در جنگل‌های کلاردشت پس از آن رخ داد که فردی برای گرفتن عسل طبیعی از داخل تنه درخت اقدام به افروختن آتش کرد و به علت عدم اطفای آتش به صورت کامل، حریق بخشی از جنگل‌های کلاردشت گسترش یافت.

از سوی دیگر حسینعلی محمدی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران مازندران، از وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات جنگلی کیاسر در بخش چهاردانگه شهرستان ساری خبر داد و گفت که آتش‌سوزی در ارتفاعات کیاسر از عصر روز یک‌شنبه آغاز شده و نیروهای امدادی برای مهار آتش به منطقه اعزام شده‌اند اما با توجه به موقعیت جنگلی و پرشیب محل آتش‌سوزی، عملیات مهار به کندی پیش می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدی با تاکید بر درخواست اعزام بالگرد برای مهار این آتش‌سوزی، افزود: «بالگرد از مازندران برای کمک به اطفای حریق در گیلان اعزام شد که با وقوع آتش‌سوزی در کلاردشت و کیاسر فراخوان داده شد تا بالگردها به مازندران برگردند.»

سرپرست اداره کل مدیریت بحران مازندران گفت که یک بالگرد در آتش‌سوزی روز یک‌شنبه جنگل‌های کلاردشت برای مهار آتش‌سوزی چند پرواز انجام داد اما با توجه به تاریک شدن هوا هنوز مشخص نیست که در کیاسر نیز امکان انجام عملیات داشته باشد.

محمدی تاکید کرد که در حال حاضر نیروهای امدادی مشغول اجرای آتش‌بُر هستند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند؛ در صورتی که انجام عملیات آب‌پاشی و اطفا به‌وسیله بالگرد شاید در یک‌شنبه شب میسر نباشد، نیروها تا زمان روشن شدن هوا برای مهار آتش فعالیت خواهند کرد تا پس از روشن شدن هوا بالگرد برای انجام عملیات در منطقه فعال شود.

در آذربایجان شرقی نیز آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران از روز شنبه در محدوده‌ جنگلی روستاهای بابایلو، قاسم‌کندی و شاه‌یوردی در شهرستان کلیبر آغاز شد.

مقام‌های استان آذربایجان شرقی روز یک‌شنبه گفتند که با تلاش نیروهای مردمی و منابع طبیعی آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران مهار شده است اما در این آتش سوزی بخش وسیعی از جنگل‌های شهرستان کلیبر سوخته است.

مقام‌های آذربایجان شرقی آتش‌سوزی‌های در جنگل‌های ارسباران را «سریالی» و «عمدی» عنوان کردند و گفتند که هنوز نمی‌توانند گزارش رسمی از وسعت منطقه سوخته و میزان خسارت وارده را اعلام کنند.

در استان گیلان نیز تالاب انزلی از روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ برای پنجمین بار در سال‌جاری، دچار آتش‌سوزی شد و تا عصر شنبه به گفته مقام‌های مسئول در استان گیلان، طی سه روز دست‌کم ۴۰ هکتار از نیزارهای این تالاب در آتش سوخته است.

فرماندار بندرانزلی گفت که پنجمین آتش‌سوزی تالاب انزلی در سال‌جاری هم عامل انسانی داشته و عامدانه بوده است که از میان چهار مظنون به ایجاد آتش‌سوزی، دو نفر بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

تهمینه شمشادی، مدیرعامل جمعیت زنان و حافظ محیط‌ زیست گیلان، اما به روزنامه شهروند گفت: «ریشه ایجاد این آتش‌سوزی‌ها در وضعیت نامناسب اقتصادی اهالی است و برخی از اهالی ساکن اطراف تالاب انزلی، آتش را به جان تالاب می‌اندازند تا کمی زمین کشاورزی‌شان عریض‌تر شود یا دکه یا مغازه‌ای کوچک در مسیر تالاب راه‌اندازی کنند.»

ابراهیم رئیسی نیز روز یک‌شنبه، آتش‌سوزی تالاب انزلی را اقدام «افراد سودجو» خواند و گفت: «مسئولان حفاظت محیط زیست و مسئولان انتظامی و امنیتی نباید اجازه دهند عده‌ای سوداگر و منفعت‌پرست مجموعه‌های ذی‌قیمت کشور و ملت و اکوسیستم یک منطقه را تغییر دهند.»

آتش‌سوزی هورالعظیم در مرز ایران و عراق نیز از دو ماه پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد تا آنجا که روز شنبه محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان،  گفت دود ناشی از آتش‌سوزی در نیزارهای بخش عراقی هورالعظیم به برخی از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز رسیده است.

با وجود ادامه وقوع آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و تالاب‌های مناطق مختلف ایران، تمام بودجه‌ای که دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ برای «پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها» تعیین کرده‌اند فقط ۱۰۰ میلیارد تومان است.

این در حالی است که حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز ۲۹ مرداد ۱۴۰۱،  گفت: «در چهار ماه اول سال جاری ۷۶ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها رخ داد که در مجموع ۷۴۵ هکتار از مراتع و جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شده‌اند.»

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ماه‌های اول سال ۱۴۰۱، مجموع بودجه‌ای که برای خرید تجهیزات، پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها به استان‌ها اختصاص یافته فقط ۱۷ میلیارد تومان بوده است.