حسین شریعتمداری:‌ مذاکرات وین آب در هاون کوبیدن است

شریعتمداری راه‌حل شکسته شدن بن‌بست مذاکرات را در خروج جمهوری اسلامی ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای دانست

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، با اشاره به تحولات ۲۰ سال اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا و آمریکا بر سر برنامه اتمی تهران، گفت «حریف» نگرانی از تولید سلاح اتمی در ایران را «بهانه‌ای برای تحریم» کرده است.

او در سخنانی که روز یکشنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ (۴ سپتامبر)، ایراد کرد، گفت تحریم‌های اقتصادی «تنها اهرم باقی‌مانده در دست آمریکا برای مقابله با ایران اسلامی»‌ است، و از همین رو هرگز از آن دست نخواهد کشید.

شریعتمداری مذاکرات وین را «آب در هاون کوبیدن» توصیف کرد و گفت مذاکرات «تاکنون از ناکجاآباد بیرون نرفته است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکرات با غرب و به‌ویژه آمریکا، با عنوان مذاکرات لغو تحریم‌ها یاد کرده‌اند و از بین رفتن تحریم‌های اقتصادی، از محورهای اصلی مذاکرات بوده است.

ایران و آمریکا از بهار ۲۰۲۱ مذاکرات غیرمستقیم را شروع کرده‌اند و در طول این ماه‌ها، ایران به بهانه‌های مختلف، جلسات را متوقف کرده است. برخی مقام‌ها می‌گویند که هم‌زمان با تلاش واشنگتن برای امضای هرچه زودتر توافق و پشت سر گذاشتن آن، ایران به دنبال این است که تا پیش از تصمیم‌گیری درباره امضای توافق یا کنار کشیدن از روند مذاکرات، به بیشترین دستاورد ممکن برسد. شماری از تحلیلگران نیز می‌گویند حکومت ایران همواره از وقفه و تعلل در حکم حربه‌ای تاکتیکی در مذاکرات استفاده می‌کند و در حال حاضر، اصرار بر مختومه اعلام شدن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در تاسیسات اعلام‌نشده ایران، بهانه جدید تهران برای طفره رفتن از امضای توافق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر مسئول منصوب رهبر جمهوری اسلامی ایران در روزنامه کیهان، در سخنان تازه خود در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که یکی از موارد اختلاف، تاکید ایران بر تضمین آمریکا در پایبندی به تعهداتش است. شریعتمداری آمریکا را به تمایل نداشتن به توافق متهم کرد و گفت، وقتی طرف مقابل می‌گوید حاضر نیست برای عمل به تعهداتش تضمین بدهد، یعنی «با صراحت اعلام کرده است که اهل توافق نیست.»

او همچنین یک بار دیگر چاره کار را در خروج جمهوری اسلامی ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌‌پی‌تی) دانست.

حسین شریعتمداری پیش‌تر در اواسط ماه اوت نیز با تاکید بر لزوم اعتماد نکردن به آمریکا، گفته بود خروج از ان‌پی‌تی در مقابله با خروج آمریکا از توافق، «تنها تضمین قابل‌اعتماد و اطمینان‌آور است.»

او ادعا کرد حکومت ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست، «ولی بیشترین فشار آژانس روی ایران متمرکز شده و در عین حال، هند، پاکستان و کره شمالی دارای سلاح اتمی هستند و عضو پیمان منع گسترش نیز نیستند.»

او همچنین گفت اسرائیل «دارای سلاح اتمی است و عضو ان‌پی‌تی نیست»، و بار دیگر تاکید کرد که اسرائیل «حساب دیگری دارد و باید از صفحه روزگار محو شود.»

جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته پاسخ دوم خود را به اتحادیه اروپا تسلیم کرد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت طرف‌های دیگر مذاکرات در حال مطالعه پاسخ تهران‌اند. آمریکا و اروپا پاسخ حکومت ایران را «منفی و غیرسازنده و غیرمنطقی» توصیف کردند.

حسین شریعتمداری گفت که پاسخ جمهوری اسلامی ایران «تاکید بر مطالبات قانونی خود و مقاومت در مقابل باج‌خواهی آمریکا است.»