خروج سربازان از ایران برای شرکت در مراسم اربعین آزاد شد

برگزاری مراسم اربعین همه ساله هزینه‌های هنگفتی به اقتصاد جمهوری اسلامی تحمیل می‌کند

خروج نظامیان از ایران ممنوع است، اما برای شرکت در مراسم اربعین به سرباز‌ها اجازه خروج داده شده است. همشهری

مقام‌های جمهوری اسلامی با هدف «بیمه» کردن جامعه ایران، مجوز خروج سربازان از کشور برای شرکت در مراسم «اربعین» در عراق را هم صادر کردند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد مدعی‌ است که «موج اربعین» باعث می‌شود که کشور «بیمه» شده و «پر نشاط» شود.

تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی نیز اعلام کرد سربازان متقاضی شرکت در این برنامه مذهبی می‌توانند پس از کسب «موافقت فرمانده یگان» بدون هیچ محدودیتی به عراق سفر کنند.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که خروج نیرو‌های نظامی در هر رده‌ای در جمهوری اسلامی تابع قوانین سختی است و در موارد معدودی اجازه خروج از کشور به آنها داده می‌شود.

سازمان‌ها و نهاد‌های اطلاعاتی مستقر در تمامی نهاد‌های نظامی و انتظامی از مهمترین مراجع صدور حکم خروج نظامیان آن‌هم به صورت مشروط از ایران محسوب می‌شوند.

خروج خانواده نظامیان از ایران هم با محدودیت‌ها و ملاحظات خاصی همراه است و قوانین نیرو‌های مسلح در این زمینه شرایط خاص خود را دارد.

سربازان هم در ایران بخشی از بدنه نیرو‌های مسلح را تشکیل می‌دهند که اعلام شده آنها «بدون نیاز به مراجعه به معاونت‌های وظیفه عمومی» می‌توانند از کشور خارج شوند.

خروج آن‌دسته از مردانی که به سن سربازی رسیده‌اند هم از ایران ممنوع است، اما حالا اعلام شده که آنها هم «با ارائه شناسنامه خود مجوز خروج از کشور را از سامانه مرزی پلیس گذرنامه» می‌توانند دریافت کنند.

برگزاری مراسم اربعین همه ساله برای مقام‌های جمهوری اسلامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که این برنامه «با شکوه‌تر از گذشته» برگزار شود.

موجه شدن غیبت دانشجویان، کارمندان و بسیاری از نیرو‌های انسانی ارگان‌ها و سازمان‌ها در زمان برگزاری این مراسم در سیستم اداری «موجه» است و آنها می‌توانند با خیالی راحت محل کار خود را ترک کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی امیدوارند با تمام تبلیغات و معافیت‌ها و امتیاز‌هایی که به متفاضیان این سفر می‌دهند، بتوانند مراسم امسال را با حضور پنج میلیون نفر از ایران برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم اربعین پس از سقوط صدام حسین در عراق، برای مقام‌های جمهوری اسلامی اهمیت ویژه سیاسی و مذهبی یافته و آنها همه ساله با صرف هزینه‌های هنگفت برگزاری آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

تمام وزارت‌خانه، ارگان و سازمان‌ها در ایران هم موظف شده‌اند در برگزاری این برنامه با ستاد «اربعین» همکاری کنند و امکانات خود را در اختیار این ستاد قرار دهند.

برای ساماندهی این مراسم نهادهای حکومتی، دولتی و شبه دولتی متعددی از جمله شهرداری‌ها، وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت راه و ترابری، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، آستان قدس رضوی و چندین نهاد دیگر بسیج می‌شوند.

اختصاص ۵۳۴ پرواز رفت و برگشت به عراق، ۱۰۰ دلار ارز مسافرتی، خروج بدون گذرنامه و ویزا و صد‌ها امتیاز و امکانات از دیگر اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی در برگزاری مراسم اربعین سال ۱۴۰۱ اعلام شده است.

بعضی کارشناسان مخارج برگزاری این مراسم را تا چند میلیارد دلار در سال برآورد می‌کنند، در حالی که تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و سقوط ارزش ریال، این سفر را برای زائران هر سال گران‌تر و سخت‌تر می‌کند.

اما علاوه بر هزینه‌های مالی هنگفت، راهپیمایی اربعین با نگرانی‌های امنیتی و خطر جانی برای زائران ایرانی همراه بوده و همین موضوع ضرورت برپایی آن را در شرایط پرتنش حاکم بر منطقه زیر سوال برده است. این که حکومت ایران از برپایی، ساماندهی و دامن زدن به این مراسم دنبال چیست و سود و زیان آن برای حکومت چیست؟

واقعیت این است که مراسم اربعین برای روحانیون حاکم بر ایران به مانوری سیاسی تبدیل شده به طوری که علی خامنه‌ای این مراسم را حرکتی میلیونی و ضامن بقای نظام دانسته است.