ده‌ها هزار زائر اربعین به رغم شیوع کرونا وارد کربلا شدند

حسن روحانی اعلام کرد که مراسم اربعین امسال برگزار نخواهد شد

هجوم زائران به کربلا برای مراسم اربعین Asaad NIAZI / AFP

در آستانه روز اربعین، و به رغم شیوع ویروس کرونا، ده‌ها هزار زائر عزادار شیعه وارد شهر کربلا در عراق شده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها، بغداد و بیشتر دیگر نقاط عراق در روزهای پیش از اربعین به حال تعطیل درآمده‌اند و بخشی از جاده بغداد به کربلا به زائران پیاده و خودروهای امداد اختصاص یافته‌است.

بر خلاف سال‌های پیش، عراق به دلیل همه‌گیری کرونا مرزهای خود را به روی زائران دیگر کشورها بسته و تنها زائران

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراقی می‌توانند در مراسم شرکت کنند.

ویروس کرونا تا به حال 375 هزار نفر را در عراق مبتلا کرده و 9500 نفر نیز در اثر ابتلا به آن درگذشته‌اند.

سال گذشته حدود 14 میلیون زائر شیعه، از جمله حدود دومیلیون نفر از ایران، برای برگزاری مراسم سوگواری اربعین به کربلا و نجف رفتند.

عیسی الشماری، مدیر فرودگاه نجف، به خبرگزاری فرانس 24 گفت که «هر روز بین شش تا ده هواپیما زائران را به اینجا می‌آورند.»

بسیاری از شیعیان عراق پیاده راهی کربلا شده‌اند. بر سر راه آنها، چادرهایی برای اقامت و غذای رایگان برپا شده‌است. یک زائر عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت: «در طول راه خودمان را ضدعفونی کردیم.» ولی بنا به همین گزارش، شمار اندکی از زائران ماسک به صورت داشتند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه گفت که مراسم چهلم امام سوم شیعیان به صورت نمادین هم برگزار نخواهد شد.

او در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: « هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد و مرزهای کشور به طور کامل بسته است و تأکید می‌کنیم هیچ‌کس نباید به سمت مرز عراق حرکت کند و در داخل کشور هم در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین نداریم.»

دو هفته پیش، در پی جلوگیری نیروهای مرزبانی از ورود زائران کربلا از ایران به عراق، این افراد با نیروهای امنیتی در مرز ایران درگیر شدند.

در پی این اتفاق، عمر الوائلی، رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که گذرگاه‌های زمینی مرز عراق به روی تمام مسافران خارجی به استثنای موارد خاص و دانشجویان به طور کامل بسته است.

او ادامه داد که نیروهای امنیتی در مرزها را افزایش داده و اجازه ورود هیچ کس از اتباع خارجی را نمی‌دهد.

مراسم پیاده‌روی اربعین پس از سقوط صدام حسین و از سال ۲۰۰۳ آغاز شد. در این مراسم برخی از شیعیان ایران در روزهای نزدیک به اربعین، مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند.