امضا برجام؛ خوش‌بینی ‌در اروپا و نگرانی در کنگره

قانون‌گذاران معترض می‌گویند با هر توافقی که روسیه را مسئول انتقال و دفع اورانیوم غنی‌شده ایران معرفی کند مخالفت خواهند کرد

نامه گروهی از نمایندگان هر دو حزب آمریکا چند ساعت قبل از پاسخ  ایران به هماهنگ‌کننده اروپایی منتشر شد - Olivier HOSLET  / AFP

همزمان با پاسخ رسمی حکومت ایران به نظرات ایالات متحده، درباره احیای توافق‌نامه «برجام»، در حالی که در اروپا خوش‌بینی‌ها و امیدواری‌ها از امضا قریب‌الوقوع توافق هسته‌ای با حکومت ایران افزایش یافته، اما به‌نظر می‌‌رسد در آمریکا شرایط متفاوت است و نگرانی‌ و ابهام‌ بیشتر شده است.

۵۰ تن از نمایندگان هر دو حزب آمریکا، در نامه‌ای مشترک خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خواستند قبل از هر اقدامی، و پیش از آن که امضای دولتش را پای سند احیای توافق هسته‌ای با حکومت ایران بگذارد، ابتدا متن کامل توافق‌نامه را با نمایندگان کنگره در میان بگذارد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی «د‌هیل»، بامداد روز جمعه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱ درباره محتوای نامه جمعی ده‌ها تن از نمایندگان کنگره آمریکا نوشت گزارش‌های وجود دارد که نشان می‌دهد مفاد گنجانده شده در متن کنونی توافق، تحریم‌های ایالات متحده علیه حکومت ایران را تضعیف می‌کند و در نهایت به تامین مالی فعالیت‌های تروریستی مورد حمایت حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌انجامد.

نامه روز پنج‌شنبه گروهی از نمایندگان هر دو حزب آمریکا، تنها چند ساعت پیش از ارسال پاسخ رسمی حکومت ایران به هماهنگ‌کننده اروپایی منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از مفاد پاسخ روز جمعه حکومت ایران به نظرات ایالات متحده، هنوز هیچ گزارشی منتشر نشده است، اما طی روزهای گذشته، برخی از مقام‌های بین‌‌المللی از امضای قریب‌‌الوقوع توافق هسته‌ای با حکومت ایران صحبت کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، در جمع سفرای این کشور گفت امیدوار است مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران، طی روزهای آینده به‌ نتیجه برسد.

پیش از موضع‌گیری روز پنج‌شنبه رئيس‌جمهوری فرانسه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی «اتحادیه اروپا»، نیز در اظهارنظر مشابه‌ای گفته بود امیدوار است توافق هسته‌ای با ایران، ظرف چند روز آینده امضا شود.

وب‌سایت «دهیل» در بخشی دیگری از گزارش بامداد روز جمعه خود، به این نکته اشاره می‌کند که هرچند دولت آمریکا با خواست حکومت ایران برای «حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌های ایالات متحده» مخالفت کرده است، اما برخی از نمایندگان کنگره، نگران این موضوع‌اند که توافق فعلی، اثربخشی تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کم‌رنگ خواهد کرد و در نهایت راه فرار و دور زدن تحریم‌ها را باز می‌کند.

ذخایر اورانیوم و نگرانی از نقش روسیه

چگونگی نقش روسیه در توافق هسته‌ای با حکومت ایران، از دیگر موضوع‌های است که در نامه روز پنج‌شنبه جمعی قانون‌گذاران آمریکایی به عنوان «عامل نگرانی» معرفی شده است.

قانون‌گذاران معترض می‌گویند با هر توافقی که روسیه را مسئول انتقال و دفع اورانیوم غنی‌شده ایران معرفی کند مخالفت خواهند کرد.

به‌گفته ۵۰ نماینده‌ای که نامه جمعی روز پنج‌شنبه خطاب به بایدن را امضا کرده‌اند، ایالات متحده نباید اجازه دهد ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، که در این نامه از او به عنوان «جنایت‌کار جنگی» نام برده شده، مسئول نگهداری مقادیر انبوهی از اورانیوم غنی‌شده ایران باشد.

نشریه فارن‌‌افرز جمعه هفته پیش، در گزارشی درباره مفاد توافق فعلی با حکومت ایران نوشت: اگر در این مرحله توافقی امضا شود حکومت ایران باید برای بار دیگر از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، غیر از ۳۰۰ کیلوگرم با غلظت پایین، صرف‌نظر کند. 

در چنین شرایط پرابهامی، یکی از پرسش‌هایی که مایه نگرانی مخالفان برجام در آمریکا شده این است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، که دستکم به ۱۸ برابر حد مجاز در «برجام» رسیده، قرار است چگونه و با چه سازوکار نظارتی از ایران خارج یا نابود شود؟