نامه پنج هزار افسر اسرائیلی به بایدن: برجام را امضا نکن

افسران ارشد سابق اسرائیل معتقدند تهدید نظامی در ترکیب با تحریم‌های اقتصادی بهترین راه مقابله با جمهوری اسلامی است

آن‌ها معتقدند نهایی شدن این توافق به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کمک خواهد کرد- MANDEL NGAN / AFP

بیش از پنج هزار افسر ارشد سابق اسرائیل در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از او خواستند توافق هسته‌ای جدید با ایران را امضا نکند. آن‌ها معتقدند امضای این توافق در حال مذاکره به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کمک خواهد کرد.

به گزارش فاکس‌نیوز، در نامه افسران اسرائیلی آمده است: «علی‌رغم اعلام مکرر تعهد دولت شما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، این توافق برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا سال ۲۰۳۱، مسیری قانونی و روشن ایجاد می‌کند و در عین حال، امضاکنندگان را از هرگونه ابزاری برای جلوگیری از این احتمال محروم می‌کند.»

این نامه پس از آن منتشر شد که گزارش‌های هفته گذشته حاکی از آن بود که احیای برجام می‌تواند تا حدی به مرحله نهایی نزدیک شود؛ چرا که ایران برخی از خواسته‌هایی را که ایالات متحده حاضر نبود درباره آن‌ها کوتاه بیاید، کنار گذاشته است. با این حال، احتمال دستیابی به توافق جدید همچنان بسیاری از مقام‌های امنیتی اسرائیل را که معتقدند این توافق راه را برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه هموار می‌کند، نگران کرده است.

در نامه به بایدن آمده است: «این توافق یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای منطقه‌ای به راه می‌اندازد که در آن، کشورهایی مانند مصر، عربستان سعودی و سایر کشورهای سنی هم برای مقابله با تهدید ایران به دنبال توسعه یا دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای خواهند رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه خاطرنشان می‌کند که توافق جدید منابع مالی را که در حال حاضر در دسترس ایران نیست، آزاد می‌کند. این نامه اشاره می‌کند که ایران پیش از این هم از چنین سرمایه‌های بادآورده‌ای برای صدور تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در سراسر منطقه استفاده کرده است.

افسران اسرائيلی در این نامه پیشنهاد می‌کنند: «به نظر ما، یک تهدید نظامی معتبر در ترکیب با تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده و عزم سیاسی برای اقدام نظامی در صورت لزوم، هنوز هم موثرترین روش برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی است.»

بایدن احیای مجدد توافق هسته‌ای دوران اوباما را سنگ بنای سیاست خود در قبال ایران قرار داده است. پیش از او، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، این توافق را در راستای کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران کنار گذاشت. با این حال، منتقدان استدلال کرده‌اند که این توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای به‌هیچ‌وجه کارساز نیست و فقط آنچه را اجتناب‌ناپذیر است، به تاخیر می‌اندازد.

افسران سابق اسرائیل در این نامه بایدن را «دوست واقعی و مادام‌العمر یهودیان و دولت اسرائیل» خطاب کرده و از او خواسته‌اند «با توانمند ساختن ایران برای دستیابی به قابلیت‌های نظامی هسته‌ای»، امنیت اسرائیل را به خطر نیندازد.