ده‌ها هزار روبل، هزینه برقراری تماس عقاب روسی از ایران

این عقاب به سیستم موقعیت‌یاب مجهز است

photo-aks.com

عقاب روسی که گردنبدی مجهز به جی‌پی‌اس (سیستم موقعیت‌یاب) داشت، با پرواز به خارج از مرزهای کشور، هزینه‌ای نجومی برای استفاده از اینترنت در حالت «رومینگ» روی دست دانشمندان گذاشت. 

این پرنده مهاجرت کرده که «مین» نام دارد، به دستگاهی مجهز شده است که قرار بود اطلاعات مکان جغرافیایی آن را به پژوهشگران از طریق پیامک ارسال کند.

اما آنها اصلا فکرش را هم نمی‌کردند این عقاب صحرایی که معمولا به جنوب روسیه یا قزاقستان مهاجرت می‌کند، سفری ۳ هزار مایلی در پیش گیرد و سر از ایران دربیاورد.

از آنجا دستگاه متصل به آن عقاب صدها پیامک در آن مسیر می‌فرستد که هر یک ۴۹ روبل روسی هزینه در بر دارد، ماجرا منجر به یک قبض نجومی شده است.

دانشمندان مرکز احیای حیات وحش روسیه در شهر نوبوسیبیرسک در حال بررسی و نظارت بر ۱۳ پرنده‌ای بودند که از سیبری در حال مهاجرت هستند.

اما «مین» اولین پرنده‌ای بود که به منطقه‌ای خارج از پوشش ارتباطات تلفنی پرواز کرد که منجر به نگاه داشته شدن پیامک‌هایش به مدت چهار ماه شد.

این پرنده سپس حدود ۳ هزار مایل را تا ایران پیمود و آنجا تمام آن پیامک‌ها آزاد و همه یک‌جا به محققان ارسال شدند.

النا اشنایدر، یکی از محققان، می‌گوید: «او موقعیت تابستانه خود را طی صدها پیامک گران‌قیمت برای ما فرستاد که باعث صرف شدن تمام بودجه ما برای تماس تلفنی با عقاب‌ها شد.»

گفته می‌شود هزینه این تماس‌ها، بالغ بر ده‌ها هزار روبل است.

دانشمندان با ایجاد کارزاری برای جمع‌آوری هدایای مالی از عموم برای تامین مخارج قبض نجومی، از آن واقعه پرده برداشتند.

اما این ماجراجویی در روز جمعه با پایانی خوش روبه‌رو شد. پس از آن که شرکت مخابراتی مگافون از مشکل این تیم در روز جمعه باخبر شد، اعلام کرد که آن بدهی را خواهد بخشید و کل تماس‌های این پروژه را روی نرخ ارزان‌تر و ویژه‌ای قرار خواهد داد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-eagle

© The Independent

بیشتر از جهان