عدم اقبال توافق برگزیت جانسون نزد افکار عمومی

تنها ۱۹ درصد بریتانیایی‌ها معتقدند توافق غیرمنتظره بروکسل و دولت بریتانیا، مطلوب است

Paul Grover / POOL / AFP بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا

نتایج یک نظرخواهی در بریتانیا حاکی از آن است که افکار عمومی این کشور نه حزب کارگر، بلکه شخص بوریس جانسون را برای تعویق تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سرزنش می کند.

تنها ۱۹ درصد از رای دهندگان بریتانیایی معتقدند که توافق غیرمنتظره بروکسل و دولت بریتانیا، مطلوب  است، و فقط سه درصد  آن را «بسیار خوب» توصیف کرده‌اند.

درصد کسانی که گفته‌‌اند به اندازه کافی در مورد محتوای این توافق اطلاع ندارند، از ۴۵ درصد به ۳۴ درصد کاهش یافته است که اغلب آن‌ها مصممند به آن رای مثبت ندهند.

همچنین، این نظرخواهی حاکی از آن است که نخست وزیر در راهبردش برای مذمت حزب مخالف کارگر در شکست وعده موسوم به «انجام بده یا بمیر» ناموفق بوده است. آقای جانسون پیش‌تر با استفاده از این عبارت، بارها وعده داده بود که در تاریخ ۳۱ اکتبر، بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

از هر پنج نفر واجدان رای دادن که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، یک نفر گفته است که آقای جانسون و حزب محافظه‌کار مسئول تعویق تاریخ برگزیت هستند که قرار بود در روز ۳۱اکتبر انجام شود. این شاخص، بیش از ۱۳ درصد از کسانی که جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) را به خاطر آن سرزنش می‌کنند، بیشتر است.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظرخواهی، «نمایندگان پارلمان از کلیه احزاب» را مسئول (این شکست) دانسته‌اند و می‌گویند که نمایندگان حزب محافظه‌کار، سعی دارند از این جنجال برای جلب آراء در انتخابات عمومی استفاده کنند. 

با وجود این، این نظرخواهی که توسط «یو گاو» برای نشریه تایمز انجام شده است، نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار در جلب نظر آراء، از حزب مخالف کارگر بسیار جلوتر است. این امر، نمایانگر آن است که احتمال دارد در صورت برگزاری انتخابات عمومی، حزب محافظه‌کار اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، این نظرخواهی نشان می‌دهد که ۳۶ درصد بریتانیایی‌ها از حزب محافظه‌کار، ۲۳ درصد از حزب کارگر، ۱۸ درصد از لیبرال دموکرات‌ها، و ۱۲ درصد از حزب برگزیت نایجل فاراژ حمایت خواهند کرد.

همچنین، به نظر می‌رسد که انتخابات عمومی، تحت الشعاع برگزیت خواهد بود. ۵۹ درصد شرکت کنندگان در این نظرخواهی گفته‌اند که خروج از اتحادیه اروپا، عامل عمده تاثیرگذار بر چگونگی تصمیم آنان در رای دادن است. تنها ۳۷ درصد گفته‌اند که مسئله خدمات درمانی در نوع رای آن‌ها دخیل است، و ۲۹ درصد هم مسایل اقتصادی را به عنوان عامل تعیین کننده ذکر کرده‌اند.  

اما به نظر نمی‌رسد که انتخابات عمومی طبق خواست آقای جانسون در روز ۱۲ دسامبر برگزار شود، زیرا احزاب مخالف قصد دارند این طرح را در پارلمان مسدود کنند.

طبق مصوبه دوره نشست پارلمان که بر اساس آن، انتخابات عمومی نباید تا پیش از ماه مه سال ۲۰۲۲ برگزار شود، برگزاری انتخابات پیش از موقع، مستلزم رای موافق دو سوم نمایندگان است که در عمل، به حزب مخالف کارگر، حق وتو می‌دهد.

نظرخواهی مذکور نشان می‌دهد که ۲۸ درصد از کسانی که در آن شرکت کردهاند، این توافق را صلاح نمی‌دانند. این آمار نسبت به هفته گذشته پنج درصد افزایش یافته است، و ۲۰ درصد این گروه فکر می‌کنند که توافق برگزیت با اتحادیه اروپا نه بد است و نه خوب، که این نتیجه نیز نسبت به زمان توافق در هفته‌ای که گذشت، نشان‌گر ۱۵ درصد افزایش است.

در این میان، تنها ۲۳ درصد کسانی که از آنان نظرخواهی شد، از شرایط توافق برگزیت آقای جانسون اظهار رضایت کردند. ۲۰ درصد آن‌ها خواهان برگزیت بدون توافقند، و ۳۷ درصد مایلند که حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا ابقاء شود.

اما تنها ۲۹ درصد از شرکت کنندگان در نظرخواهی گفتند که پارلمان باید این توافق را رد کند. ۴۰ درصد گفتند که نمایندگان باید به این توافق رای بدهند.

نهاد نظرخواهی «یو گاو» در روزهای ۲۴ و ۲۵ اکتبر، نظرات ۱۶۳۴ نفر را در زمینه مورد نظر جویا شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent