فرمانده پیشین نیروهای مردمی در سمنگان به قتل رسید

جسد سوخته محمد سلیم پس از ۱۰ روز به خانواده‌اش تحویل داده شد

محمد سلیم ۵۵ سال داشت و یکی از فرماندهان محلی و رده‌پایین‌ حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود-ایندیپندنت فارسی

جسد محمد سلیم، فرمانده پیشین نیروهای مردمی در سمنگان، در حالی که سربریده و در آتش سوخته بود، روز چهارشنبه، ۲ شهریور، در دره‌ای در حومه شهر ایبک، مرکز سمنگان، پیدا شد.

 یکی از نزدیکان محمد سلیم، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان محمد سلیم را اواسط مرداد بازداشت کردند. او سه شبانه‌روز زندانی و سپس آزاد شد. افراد طالبان یک هفته پس از آزادی محمد سلیم از زندان، دوباره به خانه‌اش در منطقه خواجه‌ غار شهر ایبک ریختند و او را بازداشت کردند.

حدود ۱۰ روز از محمد سلیم هیچ خبری نبود و خانواده و دوستانش از سرنوشت او اطلاعی نداشتند. یک عضو خانواده سلیم گفت که آنان‌ به نهادهای امنیتی طالبان مراجعه کردند تا از او خبری بگیرند اما طالبان گفتند اطلاعاتی ندارند. اعضای خانواده سلیم زندان‌ها و بیمارستان‌های سمنگان را نیز برای یافتن او جست‌وجو کردند، اما نشانی نیافتند.

به گفته یک عضو خانواده محمد سلیم، طالبان روز چهارشنبه، ۲ شهریور، به آنان اطلاع دادند که جسد یک مرد را در دره‌ای به نام آسمان کوتل در حومه ایبک پیدا کرده‌اند و از آنان خواستند برای شناسایی جسد بروند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمانی که برادر و نزدیکان محمد سلیم به آدرسی که طالبان داده بودند رفتند، با جسدی مواجه شدند که سرش از تن جدا شده، پاهایش قطع شده و بخش‌هایی از آن در آتش سوخته بود. در ویدیویی از این جسد که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، صورت مرد کشته‌شده به دلیل سوختگی و ضربات وارده، قابل شناسایی نیست و اعضای خانواده محمد سلیم هم او را از روی لباس‌ها و اشیایی که همراهش بود، شناسایی کردند.

یکی از نزدیکان محمد سلیم معتقد است که افراد طالبان پس از آنکه او را از خانه‌اش بازداشت کردند، به دره آسمان کوتل که محلی دورتر از شهر است، برده و در آنجا پس از شکنجه‌های فراوان، کشته‌اند. به گفته این منبع، طالبان ابتدا پاهای محمد سلیم را قطع کرده‌اند، سپس سرش را بریده و برای اینکه اثری از شکنجه‌گران به جا نماند، جسد را آتش زده‌اند.

این منبع گفت تمام شکنجه‌ها و قطع اندام‌های محمد سلیم پیش از آنکه او جان بسپارد، اتفاق افتاده است.

محمد سلیم که بود؟

محمد سلیم که ۵۵ سال داشت، یکی از فرماندهان محلی و رده پایین‌ حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود. او سال‌ها با محمد آصف عظیمی، عضو پیشین مجلس سنای افغانستان و رئیس پیشین  حزب جمعیت اسلامی در سمنگان، دشمنی و رقابت داشت. آصف عظیمی که از سال‌ها قبل به همدستی با طالبان متهم بود، در ژوییه ۲۰۲۱، رسما با طالبان بیعت کرد و علیه دولت پیشین افغانستان موضع گرفت.

آصف عظیمی در سقوط شهر ایبک و سلطه طالبان بر آن شهر نقش موثری داشت، اما پس از تشکیل حکومت طالبان، قدرتش را از دست داد و تا حدی منزوی شد.

محمد سلیم، در سال‌های حاکمیت اشرف غنی، فرماندهی گروهی از نیروهای مسلح مردمی ضدطالبان در شهر سمنگان را برعهده داشت که اداره امنیت ملی دولت وقت هم از آن حمایت می‌کرد. او یک بار هم با افراد آصف عظیمی در مرکز شهر سمنگان درگیر و طی آن مجروح شد.

یکی از نزدیکان سلیم گفت که او پس از به قدرت رسیدن طالبان، تمامی سلاح‌ها و تجهیزات نظامی خود را به طالبان تسلیم کرد اما یک منبع دیگر خبر داد که سلیم در یک‌ سال گذشته، در نواحی کوهستانی سمنگان به سر می‌برد و اخیرا به دام طالبان افتاده بود.

این منبع افزود که عامل اصلی به دام انداختن و قتل فجیع محمد سلیم، آصف عظیمی، رقیب قدیمی او است. آصف عظیمی که فعلا در روستای دره زندان در حومه شهر ایبک زندگی می‌کند، گروهی از مردان مسلح را در اختیار دارد و به پشتیبانی از طالبان فعالیت می‌کند.

سخنگویان و مقام‌های محلی طالبان در سمنگان تاکنون در مورد کشته شدن محمد سلیم اظهار نظر نکرده‌اند.