رونمایی ناسا از طرح اعزام فضانوردان به مریخ

رونمایی از این طرح بلندپروازانه، در آستانه اجرای ماموریت ناسا برای استقرار یک سکونتگاه دائمی در ماه صورت گرفت

ناسا امیدوار است در قالب بخشی از برنامه‌های بلندمدت خود به منظور استقرار فضانوردان در مریخ و فراسوی این سیاره، حضور خود را در سراسر منظومه شمسی تثبیت کند.

رونمایی از جاه‌طلبی‌هایش [ناسا] برای فرستادن انسان به سیاره سرخ، در آستانه ماموریتش برای استقرار یک سکونتگاه دائمی در ماه صورت می‌گیرد که جدیدترین مرحله آن، به شکل یک پرواز آزمایشی شش‌هفته‌ای بدون‌سرنشین با موشک سامانه پرتاب فضایی (Space Launch System) و فضاپیمای اوریون خواهد بود. 

این امید وجود دارد که ماموریت آرتمیس ۱، که سازمان فضایی [ناسا] امیدوار است آن را در روز ۲۹ اوت (۷ شهریور) به فضا پرتاب کند، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۵ به ماه بازگرداند- تعهدی که ناسا امید دارد زمینه‌ای برای اثبات کارآمدی فناوری‌هایی باشد که هدف آن‌ها [در نهایت] بازدید از مریخ است.  

در همین حال، مدیر فناوری سازمان [ناسا] روز یکشنبه از بلندپروازی‌های بلندمدت این سازمان به منظور سفر به فراتر از مریخ و ایجاد پایه‌های «حضور در سراسر منظومه شمسی» صحبت کرد.

دکتر باویا لال به تلگراف گفت: «نکته این است که ما با رسیدن به مریخ، متوقف نمی‌شویم.»

«زمانی که سکونتگاه‌های موفق و روبه‌رشدی در مریخ داشته باشیم، احتمالا از فناوری کافی برخورداریم که بتوانیم بیشتر به اعماق فضا برویم.»

«من فکر می‌کنم این ایده به‌وضوح فقط این است که ما متوقف نمی‌شویم. چشم‌انداز راهبردی بلندمدت ما، حضور پایدار در ماه، مریخ و سراسر منظومه شمسی است.»

«در بالاترین سطح، هدف ما این نیست که فقط از جایی بازدید کنیم، بلکه هدف این است که منظومه شمسی و فراتر از آن را در سیطره اقتصادی خود بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام ناسا، به رغم برخورد تعدادی صاعقه به سکوی پرتاب، موشک آزمایشی ۳۲۲ فوتی (۹۸ متر) همچنان در مسیر پرواز روز دوشنبه خود قرار دارد.

این ماموریت تاریخی، ۵۰ سال پس از برنامه آپولو سازمان فضایی [ناسا] که ۱۲ فضانورد را روی ماه فرود آورد، یک کپسول بی‌‌سرنشین را به مدار ماه خواهد فرستاد. 

به منظور اندازه‌گیری ارتعاش‌ها، شتاب و پرتوها که از جمله بزرگ‌ترین خطرات برای انسان در اعماق فضا محسوب می‌شوند، سه آدمک آزمایشی به کپسول اوریون بسته می‌شوند.

مسئولان رسمی [ناسا] گفتند که در اثر برخورد پنج صاعقه‌ای که در روز شنبه به برج‌های ۱۸۲ متری اطراف موشک در مرکز فضایی کندی ناسا اصابت کرد، نه موشک، نه کپسول و نه تجهیزات زمینی [هیچ‌کدام] آسیبی ندیدند.

جف اسپالدینگ، مدیر ارشد امور تست و آزمایش سازمان [ناسا]، گفت: «سیستم به وضوح، همان‌طور که طراحی شده بود، عمل کرد.»

او به خبرنگاران گفت: «ما در حال حاضر در فاصله زمانی باقیمانده ۲۴ ساعته تا پرتاب به سر می‌بریم که برای جایی که در این سفر بوده‌ایم، بسیار شگفت‌انگیز است.»

پرواز بعدی آرتمیس برای اوایل سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است و در آن، چهار فضانورد به سمت ماه پرواز می‌کنند. ممکن است در سال ۲۰۲۵ [روی ماه] فرود بیاید.

ناسا هدف خود را ناحیه ناشناخته قطب جنوبی ماه تعیین کرده است؛ جایی که گمان می‌رود در آن، دهانه‌هایی با سایه دائمی، یخ را حفظ می‌کنند و فضانوردان آینده می‌توانند از آن استفاده کنند.

گزارش تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان