طالبان بزرگ‌ترین جشن پیروزی خود را در پایگاه بگرام برگزار می‌کنند

در این جشن، رهبران رده اول طالبان سخنرانی خواهند کرد

هزاران جنگجوی طالبان تامین امنیت پایگاه هوایی بگرام را به عهده دارند-ROSLAN RAHMAN / AFP

طالبان روز چهارشنبه، ۹ شهریور (۳۱ اوت) هم‌زمان با خروج آخرین نیروهایی نظامی آمریکا از افغانستان، جشن بزرگی را در پایگاه هوایی بگرام برگزار می‌کنند.

پایگاه هوایی بگرام در حدود ۵۰ کیلومتری شمال کابل قرار دارد و از سال ۲۰۰۲ تا ژوییه ۲۰۲۱، مقر فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان بود.

همایش طالبان در بگرام بزرگ‌ترین گردهمایی و مانور نظامی این گروه در یک سال گذشته محسوب می‌شود.

یک منبع آگاه به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که وزارت‌ دفاع برگزارکننده این جشن است و هزاران جنگجوی طالبان را که در نهادهای امنیتی کار می‌کنند، برای اجرای نمایش در این جشن آماده کرده است.

این منبع افزود: «نیروهای طالبان از ارتش، پلیس، نیروهای مرزی، نیروی هوایی، اداره استخبارات (اطلاعات) واحدهای انتحاری و واحدهای ویژه در جشن خروج نیروهای خارجی، رزمایش نظامی اجرا می‌کنند.»

بر اساس اطلاعات این منبع، طالبان از دو هفته قبل، در تدارک برگزاری جشن خروج نیروهای خارجی‌اند و هزاران جنگجوی این گروه وظیفه تامین امنیت پایگاه هوایی بگرام را به عهده گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان ۱۵ اوت را هم به عنوان روز سقوط کابل جشن گرفتند اما در آن روز، رهبران این گروه از حضور در تجمع‌ها و سخنرانی‌ها خودداری کردند و تنها برخی از مقام‌های طالبان از جمله مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، در برنامه‌ای که از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد، سخنرانی کردند.

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان ۱۵ اوت را «روز فتح کابل» نامید و تعطیل اعلام کرد و جنگجویان این گروه در خیابان‌ها و پارک‌های بسیاری از شهرها به جشن و پایکوبی پرداختند. اکنون قرار است رهبران رده اول طالبان از جمله ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور)، ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر و دیگر مقام‌های این گروه در جشنی که در پایگاه هوایی بگرام برگزار می‌شود، سخنرانی کنند.

دوشنبه، ۳۰ اوت ۲۰۲۱، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام، اعلام کرد که عملیات تخلیه شهروندان آمریکا، افغان‌های آسیب‌پذیر و شهروندان کشورهای سوم از کابل پایان یافته است. ساعتی پس از آن، تصویری از آخرین سرباز آمریکایی در رسانه‌ها پخش شد که در آن، مردی با لباس نظامی و تفنگی در دست، با سوار شدن بر هواپیما افغانستان را ترک می‌کند. این فرد کریستوفر تاد دوناهو، ژنرال دو ستاره ارتش ایالات متحده، بود که در آن زمان، فرماندهی لشکر ۸۲ هوابرد در پایگاه نظامی فروت برگ کارولینای شمالی را به عهده داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم‌زمان با خروج آخرین نظامی آمریکایی از کابل، در توییتی نوشت که «اشغال افغانستان» پایان یافت و تمامی نظامیان خارجی افغانستان را ترک کردند.