کشته‌های سیل در پاکستان از یک‌هزار نفر گذشت

بیش از ۳۳ میلیون پاکستانی بر اثر باران‌های موسمی ویرانگر آواره شده‌اند

سیل‌های ناگهانی ناشی از باران‌های موسمی ویرانگر در بسیاری از مناطق پاکستان، بیش از یک هزار نفر را کشته، هزاران نفر را مجروح ساخته و بیش از ۳۳ میلیون نفر را آواره کرده است.

به گزارش گاردین، آمار جدید تلفات یک روز پس از آن اعلام شد که شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، درخواست کمک بین‌المللی برای مقابله با خسارات مرگبار سیل را ارائه کرد.

دولت پاکستان برای مقابله با سیل ناشی از باران‌های موسمی که از ماه ژوئن آغاز شد و همچنان ویرانی به بار می‌آورد، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان روز یکشنبه، ۲۸ اوت (ششم شهریور)، تایید کرد که ۱۱۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در پی ادامه بارش‌های شدید جان خود را از دست دادند. به این ترتیب، تعداد قربانیان سیل از اواسط ژوئن تاکنون به ۱۰۳۳ نفر رسیده و مجروحان نیز دست‌کم یک هزار و ۴۵۶ نفر اعلام شدند.

بارش‌های ناگهانی و شدید باعث شده بسیاری از بخش‌های پاکستان غیرقابل دسترس شوند، این در حالی است که امدادگران در تلاشند هزاران نفر را از مناطق آسیب‌دیده از سیل خارج کنند.

رسانه‌های محلی پاکستان، اواخر روز شنبه گزارش دادند که سد کاچ در نزدیکی شهر زیارت به دلیل سیل شدید شکسته و جان ساکنان محلی را به خطر انداخته است. بارش‌ها سبب شده بسیاری از سدهای دیگر نیز در پاکستان آسیب ببینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از گزارش‌ها در پاکستان از اعتراض مردم حکایت دارد. در روزهای گذشته، معترضان بزرگراه سند، تنها گذرگاه امن بین حیدرآباد و کراچی با شمال سند و بقیه پاکستان در نصیرآباد را مسدود کردند. به گفته معترضان، مسئولان محلی با منحرف کردن آب سیلاب، جان مردم را به خطر انداخته‌اند.

ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چطور در برخی از مناطق، پل‌ها، جاده‌ها و هتل‌ها در آب فرو می‌روند و مردم برای تخلیه خانه‌های خود شتاب می‌کنند.

در همین حال، عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، به دلیل برگزاری تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده روز شنبه در استان پنجاب مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. او همچنین به دلیل امتناع از جمع‌آوری کمک‌های مالی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان مورد انتقاد واقع شده است. خان در پاسخ به این اعتراض‌ها گفت که تنها پس از ارزیابی ضررها می‌تواند برای دریافت وجوه درخواستی اقدام کند.

خان از ماه آوریل، زمانی که با رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شد، تجمعاتی را در سراسر کشور برگزار کرده است. او خواستار برگزاری انتخابات جدید بوده و از ارتش و غرب به دلیل سازماندهی برکناری‌اش انتقاد می‌کند.

منتقدان او می‌گویند در حالی که هزاران نفر بدون سرپناه و غذا مانده‌اند و از آسیب‌های سیل رنج می‌برند، این شخصیت مهم که می‌تواند در جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان تاثیرگذار باشد، مشغول بازی‌های سیاسی است.

پس از این انتقادات، اسد عمر، رهبر حزب تحریک انصاف و از دستیاران نزدیک خان، در توییتی اعلام کرد که عمران خان به زودی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی اقدام می‌کند.

در سوی دیگر، به گفته عاصم افتخار، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در پاسخ به درخواست شهباز شریف برای کمک‌های بین‌المللی، سازمان ملل متحد در حال برنامه‌ریزی برای یک درخواست فوری ۱۶۰ میلیون دلاری است. دولت بریتانیا نیز از ارائه یک و نیم میلیون پوند کمک مالی بشردوستانه به پاکستان خبر داد.

بیشتر از جهان