تایوان: چین به فعالیت‌های نظامی خود در اطراف جزیره ادامه می‌دهد

سفر مقام‌های خارجی به تایوان باعث تحریک پکن شده است

تنش‌ها بین تایوان و چین طی ماه گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه افزایش یافته است - Hector RETAMAL / AFP

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که ۲۱ هواپیما و پنج کشتی چینی را که در اطراف تایوان فعالیت می‌کردند، شناسایی کرده است. 

به گزارش رویترز، این وزارتخانه با تاکید بر این که پکن به تمرینات نظامی خود در نزدیکی تایوان ادامه می‌دهد، گفت که هیچ هواپیمای چینی از خط میانی که به عنوان یک مانع غیررسمی بین دو طرف عمل می‌کند، عبور نکرده است.

چین به این اظهارات واکنش نشان نداده است.

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، روز سه‌شنبه ۲۳ اوت (اول شهریور) گفت که کشورش مصمم است از خود دفاع کند و «متجاوزان متحمل بهای سنگینی خواهند شد».

او این هشدار را در سالگرد رویارویی شش دهه پیش پکن و تایپه مطرح کرد. در آن زمان، نیروهای تایوانی موفق شدند مهاجمان چینی را شکست دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش‌ها بین تایوان و چین طی ماه گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه افزایش یافته است. چین رزمایش‌هایی را در نزدیکی تایوان ترتیب داده است تا خشم خود را از آنچه حمایت ایالات متحده از این جزیره می‌داند، ابراز کند.

پس از سفر پلوسی،‌ گروه‌هایی از ایالات متحده، ژاپن و لیتوانی وارد تایپه شده و با این کشور اعلام همبستگی کرده‌اند. سفر مقام‌های خارجی به تایوان، توجه عمومی را به این جزیره جلب کرده و باعث تحریک پکن شده است. 

به گزارش نیوزویک، یک نظرسنجی تلفنی از مردم تایوان نشان داد که۵۳.۷ درصد از آنها احساس می‌کنند که سفر پلوسی به تایپه به نفع روابط ایالات متحده و تایوان بوده است. همچنین بیش از ۶۴ درصد اعلام کردند که تایوان بدون کمک بین‌المللی نمی‌تواند در برابر تهاجم چین دفاع کند.

ایالات متحده آمریکا که در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک رسمی با تایپه را به نفع پکن قطع کرد، همچنان مهم‌ترین منبع تامین تسلیحات تایوان است.

بیشتر از جهان