تایوان چین را به جنگ روانی و اغراق متهم کرد

چین هفت مقام تایوانی طرفدار استقلال را تحریم کرد

پس از آن‌که ارتش چین تصاویری منتشر کرد از جزایر راهبردی پنهو که پایگاه هوایی بزرگ تایوان در آن‌جا واقع شده است، تایوان ضمن رد موضوع نزدیک‌شدن نیروهای چینی به این جزایر، آن‌ها را متهم کرد که در این زمینه اغراق می‌کنند و به جنگ روانی متوسل شده‌اند. 

پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، و به‌دنبال آن، پنج نماینده دیگر این مجلس در روزهای گذشته به تایپه، چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، در طول ماه جاری، برگزاری رزمایش و تمرین‌های نظامی را در اطراف این جزیره پیگیری کرده است.

فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق، واحد نظامی چین که مسئول منطقه مجاور تایوان محسوب می‌شود، روز دوشنبه، ۲۴ مردادماه، ویدیویی از جزایر پنهو منتشر کرد که ظاهرا یک هواپیمای نیروی هوایی چین آن را ثبت کرده بود.

تونگ پی-لون، معاون عملیات نیروی هوایی تایوان، روز سه‌شنبه، ۲۵ مردادماه، به خبرنگاران در تایپه گفت که این اقدام، نوعی جنگ اطلاعاتی ازسوی چین است، اما درباره این‌که چه کسی ویدیو را گرفته است، هیچ نظری ندارد.

او افرود: «چین از ترفندهای اغراق‌آمیز جنگ شناختی و روانی استفاده کرد تا نشان دهد که چه‌اندازه به پنهو نزدیک است- که درست نیست.»

وزارت دفاع تایوان روز دوشنبه در به‌روزرسانی گزارشش از فعالیت نیروی هوایی چین در نزدیکی جزیره تایوان، روی نقشه نشان داد که نزدیک‌ترین هواپیمای چینی به پنهو در آن روز، چهار جنگنده جی-۱۶ بوده‌اند.

نقشه نشان می‌دهد که جنگنده‌ها از خط میانی تنگه تایوان که معمولا نوعی مانع غیررسمی بین دو طرف محسوب می‌شود، گذشته‌اند، اما به سواحل چین نزدیک‌ترند تا به پنهو.

تونگ گفت که تایوان به‌طور همزمان از آنچه در آسمان می‌گذرد، آگاه است و هواپیماهای چینی در شمال و جنوب غربی تایوان و در سراسر خط فاصل با چین درحال عملیات بوده‌اند.

پنهو که سواحلش آن را به یک مقصد گردشگری تابستانی تبدیل کرده است، برخلاف دیگر جزایر تحت کنترل تایوان مانند کینمن و ماتسو که درست در کنار سواحل چین قرار دارند، به سواحل جنوب غربی تایوان نزدیک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای مسلح تایوان هرچند به‌خوبی مجهزند، دربرابر نیروهای چینی چندان قدرتمند محسوب نمی‌شوند. تسای اینگ-ون، رئیس‌ جمهوری جزیره تایوان، بر برنامه نوسازی تجهیزات نیروهای نظامی این کشور نظارت داشته و افزایش هزینه‌های دفاعی را در اولویت قرار داده است.

سون لی-فانگ، سخنگوی وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد که بودجه دفاعی پیشنهادی سال آینده برای تصویب به کابینه ارائه شده است. او بدون اشاره به جزئیات، گفت که این طرح بودجه براساس «ارزیابی تهدید دشمن»، نیازهای توسعه نظامی و منابع مالی کلی تایوان تدوین شده است.

چین هفت مقام تایوان را تحریم کرد

ازسوی دیگر، چین روز سه‌شنبه از وضع تحریم‌هایی علیه برخی مقام‌های تایوانی خبر داد؛ ازجمله این تحریم‌ها ممنوعیت ورود هفت مقام و قانون‌گذار تایوانی به چین بود که آن‌ها را به «طرفداری سرسختانه از استقلال» متهم کرده‌اند. تایوان اعمال این تحریم‌ها را محکوم کرد. 

این تحریم‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه جاری به تایوان سفر کرد. به گفته مقام‌های چین، این سفر پیام اشتباهی به نیروهای طرفدار استقلال در این جزیره خودگردان دموکراتیک ارسال کرده است.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، نه کشوری مجزا؛ اما دولت تایوان این ادعای چین را رد می‌کند.

دفتر امور تایوان چین اعلام کرد سفیر تایوان در ایالات متحده، دبیرکل شورای امنیت ملی تایوان و سیاستمدارانی از حزب حاکم «پیشرو دموکراتیک» ازجمله کسانی‌اند که تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

یکی از سخنگویان دفتر امور تایوان گفت که افراد تحریم‌شده نمی‌توانند به چین، هنگ‌کنگ و ماکائو سفر کنند؛ علاوه‌بر این، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران مرتبط با آنها نیز اجازه تجارت در چین را ندارند.

 چین پیش‌تر نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رئیس پارلمان این جزیره خودگردان را نیز تحریم کرده بود.

بیشتر از جهان