پیش‌بینی افزایش «دمای خطرناک» در سال‌های آینده 

یک مطالعه جدید نشان داد آنچه در منابع رسمی «گرمای خطرناک» نامگذاری شده است، به احتمال زیاد در دهه‌های آینده حداقل سه برابر خواهد شد

تا سال ۲۱۰۰، دمای بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد مناطق استوایی اغلب روزهای سال را شرجی‌تر خواهد کرد- CRISTINA QUICLER / AFP

یک مطالعه جدید نشان داد آنچه در منابع رسمی «گرمای خطرناک» نامگذاری شده است، به احتمال زیاد در دهه‌های آینده حداقل سه برابر خواهد شد. این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که با بدتر شدن وضعیت اقلیمی، اکثر مناطق جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرند.  

در بسیاری از شهر‌های ثروتمند مناطق معتدل جهان که نزدیک خط استوا قرار دارند، دمای هوا به بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد رسیده و رطوبت افزایش یافته است. آمار‌ها نشان می‌دهند تا اواسط همین قرن، چنین روز‌های گرم و خطرناکی ۲۰ تا ۵۰ بار در سال تکرار خواهند شد. این مطالعه روز دوشنبه در مجله جهان ارتباطات و محیط زیست منتشر شد.

بر اساس این مطالعه، تا سال ۲۱۰۰، مناطقی مانند جنوب شرقی ایالات متحده اغلب ماه‌های تابستان را با این درجه حرارت خطرناک سپری خواهند کرد. این وضعیت در مناطق استوایی از این هم خطرناک‌تر است. این مطالعه درباره وقوع یک وضعیت بسیار خطرناک یعنی دمای بالای ۵۱ درجه سانتی‌گراد هم هشدار داد. این وضعیت که حالا به‌ندرت رخ می‌دهد، ممکن است تا اواخر قرن ۲۱ در مناطق استوایی مانند هند یک تا چهار هفته در سال اتفاق بیفتد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوکاس زپتلو، دانشمند اقلیمی دانشگاه هاروارد که نویسنده این گزارش است، می‌گوید: «این تحولات ترسناک است.» او می‌گوید: «در سال‌های آینده، میلیارد‌ها نفر به طور مداوم در معرض دمای خطرناک قرار خواهند گرفت. وضعیتی که در گذشته به‌ندرت اتفاق می‌افتاد، در آینده هر سال اتفاق خواهد افتاد.» 

لوکاس و همکارانش برای بررسی نتایج این دو سطح از گرمای بالا بیش از یک هزار شبیه‌سازی کامپیوتری انجام داده‌اند. آن‌ها تغییرات آب‌وهوایی را برای سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰ محاسبه و آن را با تغییرات دمای سالانه از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۸ مقایسه کردند. این مطالعه نشان داد که وضعیت دمای بیش از ۳۹ درجه در مناطق معتدل جهان سه تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. این در حالی است که حتی در بهترین سناریو‌های کنترل افزایش دمای زمین، فقط دو درجه افزایش دما پیش‌بینی شده بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که فقط پنج درصد احتمال دارد که گرم شدن زمین در سطوح پایین پیش‌بینی‌شده اتفاق بیفتد. آنچه بیشتر احتمال دارد این است که تا سال ۲۱۰۰، دمای بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد مناطق استوایی اغلب روزهای سال را شرجی‌تر خواهد کرد. 

شیکاگو در شمال ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۸ فقط چهار بار دمای بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد اما این مطالعه نشان می‌دهد به احتمال زیاد این دما تا پایان قرن، ۱۱ بار در سال اتفاق خواهد افتاد.

لوکاس زپتلو هشدار داد که این موج گرما تنها بحرانی نیست که در پی تغییرات اقلیمی آن را شاهد خواهیم بود. او از افزایش سطح آب دریا‌ها و اقیانوس‌ها، کمبود آب شرب و تغییر در اکوسیستم‌ها هم ابراز نگرانی کرد. 

بیشتر از جهان