ضررهای اقتصادی؛ تاثیر کمتر شناخته شده تغییرات آب‌وهوایی

تغییرات آب‌وهوایی، تنها در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۴۵ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه زده است

برخی پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که تغییرات آب‌و هوایی، تا سال ۲۰۵۰، می‌تواند هزینه‌ای معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا، را به این کشور تحمیل کند- Brittany Hosea-Small / AFP

باب کیف، خبرنگار سابق کاخ سفید، در جدیدترین کتابش، که در مورد تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد است، به این نکته می‌پردازد که تغییرات آب‌وهوایی تا چه اندازه بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار است.

کیف، به نقل از گاردین، می‌گوید:«گمان نمی‌کنم که مردم متوجه شده باشند تغییرات آب‌وهوایی یک مسئله اقتصادی است، چون این مسئله همیشه به‌عنوان یک موضوع زیست محیطی، بهداشتی یا اجتماعی طرح شده است. با این‌حال واقعیت این است که تغییرات آب‌وهوایی دارد اقتصادمان را داغان می‌کند.»

به‌گزارش روزنامه گاردین، تنها دو روز پس از آنکه جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا به شکل غیر قابل قبولی بالا است، مقام‌های کاخ سفید نیز، در جریان برگزاری نهمین دوره اجلاس سران قاره آمریکا، که هفته گذشته در شهر لس‌آنجلس برگزار شد، به تاثیرات «ویرانگر تغییرات آب‌وهوایی» بر اقتصاد قاره آمریکا اشاره کردند.

باب کیف، با استناد به داده‌های رسمی، می‌نویسد خسارت‌های ناشی از بلایایی که به‌ طور مستقیم با تغییرات آب‌وهوایی ارتباط دارند، ۱۴۵ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی برای ایالات متحده آمریکا هزینه داشته‌اند که در نسبت با سال ۲۰۲۰ افزایشی ۵۰ درصدی داشته است. بنابر تحقیقات کیف، هزینه‌های مشابه آمریکا در پنج سال گذشته ۷۵۰ میلیارد دلار بوده است و این رقم از دهه ۱۹۸۰ به این‌سو، بیش از ۲ تریلیون دلار.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که تغییرات آب‌و هوایی، تا سال ۲۰۵۰، می‌تواند هزینه‌ای معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا، را به این کشور تحمیل کند. همچنین، به گفته پژوهشگران، گرم‌تر شدن هوا بهره‌وری نیروی کار را کاهش خواهد داد و از این منظر، تا سال ۲۰۹۰، در هر سال ۲۲۱ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه بزند. در عین‌حال بلایای ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی تا همان سالِ ۲۰۹۰، سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار ضرر و زیان برای اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

اما ضررهای اقتصادی تغییرات آب‌وهوایی تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود. در حال حاضر شماری از ناظران اقتصادی بر این باورند که در ارزیابی‌های اقتصادی صورت گرفته، به تاثیر پنهان تغییرات آب‌وهوایی بر نرخ تورم توجهی نمی‌شود؛ موضوعی که در ماه‌های اخیر، خاصه پس از آنکه وزیر خزانه‌داری و رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا تورم فعلی در این کشور را «گذرا» دانستند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

دیوید سوپر، استاد حقوق و اقتصاد دانشگاه جورج‌تاون، بر این باور است که «تغییرات آب‌وهوایی»، در مقام یکی از محرک‌های بالا رفتن نرخ تورم، چندان مورد توجه سیاست‌گذارهای آمریکایی نیست. به گفته او این محرکِ تورم‌زا به‌اندازه دیگر موارد قابل مشاهده نیست. به‌عنوان مثال او به تاثیر جنگ اوکراین بر بالا رفتن قیمت جهانی غلات اشاره می‌کند و می‌گوید غالب ناظران اقتصادی قادر به مشاهده این عامل تعیین کننده هستند، اما تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر نرخ تورم تا این اندازه قابل مشاهده نیست چون، به‌گفته این استاد دانشگاه جورج‌تاون، تاثیر آن «گسترده و سیستماتیک» است.

از این منظر باب کیف در این زمینه می‌گوید:«آنچه می‌دانیم این است که تغییرات آب‌وهوایی، هم به‌واسطه بلایای طبیعی و هم به‌واسطه هزینه‌های کالایی، ضایعه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد.»

بیشتر از جهان