ذوب شدن یخچال‌های طبیعی سوئیس

بیش از نیمی از یخچال‌های طبیعی سوئیس آب شده‌اند

حدود نیمی از کل یخچال‌های طبیعی در آلپ اروپا در سوئیس قرار گرفته‌اند- Fabrice COFFRINI / AFP

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که ۱۴۰۰ یخچال طبیعی در سوئیس بیش از نیمی از کل حجم خود را از دهه ۱۹۳۰ تاکنون از دست داده‌اند. محققان می‌گویند هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی، ذوب شدن یخچال‌ها در حال شتاب گرفتن است.

ای.‌تی.‌اچ زوریخ، دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال، و موسسه فدرال سوئیس روز دوشنبه، ۲۲ اوت ۲۰۲۲ (۳۱ مرداد) یافته‌های خود را در این زمینه اعلام کردند. این یافته‌ها تا حدودی مبتنی بر تجزیه و تحلیل تغییرات یخچال‌های طبیعی از سال ۱۹۳۱ بود. محققان تخمین زد‌ه‌اند که در طول ۸۵ سال حجم یخ بر روی یخچال‌های طبیعی نصف شده است. این نتیجه‌گیری در سال ۲۰۱۶ تخمین زده شد. از آن زمان و ظرف شش سال، یخچال‌های طبیعی ۱۲ درصد بیشتر یخ‌های خود را از دست داده‌اند.

دانیل فارینوتی، از نویسندگان مشترک این مطالعه که در مجله علمی «کریوسفر» منتشر شد، گفته است: «ذوب یخچال‌های طبیعی در حال شتاب گرفتن است. مشاهده نزدیک این پدیده و تعیین کمیت ابعاد تاریخی آن مهم است، زیرا به ما اجازه می‌دهد که رابطه یخچال‌های طبیعی را با تغییرات آب‌و‌هوایی ببینیم.» محققان ترکیبی از مشاهدات بلندمدت یخچال‌های طبیعی را برای محاسبه نتایج نهایی به‌کار گرفتند. داده‌ها شامل اندازه‌گیری در محل و عکس‌های هوایی از قله کوه، از جمله ۲۲ هزار عکس از تصاویری است که در دوره بین دو جنگ جهانی ثبت شده‌اند. محققان می‌گویند همه یخچال‌های طبیعی سوئیس با یک سرعت ذوب نمی‌شوند و سرعت ذوب یخچال‌ها در پایین‌ترین بخش‌های کوه بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود نیمی از کل یخچال‌های طبیعی در آلپ اروپا در سوئیس قرار گرفته‌اند. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای منابع انرژی بلندمدت سوئیس داشته باشد، چرا که بر اساس داده‌های دولت، نیروگاه‌های برق‌آبی نزدیک به ۶۰ درصد برق تولید‌شده در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. نیروگاه‌های برق‌آبی منبع تولید انرژی تجدیدپذیر شناخته می‌شوند و در حالیکه پس از انفجار در نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن بر اثر سونامی، در اروپا، از جمله در آلمان، موج تعطیل کردن نیروگاه‌های اتمی راه افتاده است، کوچک شدن یخچال‌ها می‌تواند بر پذیرش ضرورت تولید انرژی تجدیدپذیر و پاک موثر باشد. این نگرانی در حالی است که پس از  شروع جنگ اوکراین و کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، آلمان تعطیل کردن نیروگاه‌های اتمی باقی‌مانده خود را به تعویق انداخته است.

نگرانی‌ها ‌هنگامی بیشتر می‌شود که دریابیم یخچال‌های طبیعی در مناطق دیگری نیز در حال ذوب‌شدن‌اند. برخی گزارش‌ها از ذوب شدن بخش مهمی از دو یخچال عظیم در گرینلند حکایت دارد. ذوب شدن یخچال‌های گرینلند باعث افزایش سطح آب دریاها خواهد شد، و پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت، بر روند افزایش سطح آب‌ها در کره زمین تاثیر بگذارد. از سال ۱۹۹۰ تاکنون، ذوب شدن یخچال‌های آلپ و قطب جنوب باعث افزایش بیست سانتیمتری آب دریاها شده است.

بیشتر از جهان