انفجار در مسیر کاروان حامل دیپلمات‌های استرالیایی در بغداد

مقام‌های امنیتی عراق می‌گویند دیپلمات‌های استرالیایی به‌منظور شکستن بن‌بست سیاسی موجود به بغداد سفر کرده‌اند؛ ماموریتی که در انجام آن ناموفق بودند

انفجار روز جمعه در بحبوحه تلاش دیپلمات‌های استرالیایی به‌منظور حل‌وفصل اختلاف‌های موجود میان جریان سیاسی حامی مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه و مخالف دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق، با دیگر جریان‌های سیاسی حامی حکومت ایران رخ داد- Australian Embassy, Iraq/Facebook

خبرگزاری آسوشیتدپرس از انفجار یک بمب کوچک دست‌ساز در نزدیکی منطقه سبز بغداد خبر داد. به‌گزارش این خبرگزاری، بمب مورد نظر در روز جمعه، ۴ شهریور ۱۴۰۱، و در مسیر عبور کاروان حامل دیپلمات‌های استرالیایی منفجر شد که بر اساس اطلاعات منتشر شده در این مورد، تا این لحظه هیچ فردی آسیب ندیده است و در نهایت نیز دیپلمات‌های استرالیایی توانستند به منطقه سبز وارد شوند.  

به‌گفته مقام‌های امنیتی عراق، انفجار روز جمعه در بحبوحه تلاش دیپلمات‌های استرالیایی به‌منظور حل‌وفصل اختلاف‌های موجود میان جریان سیاسی حامی مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه و مخالف دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق، با دیگر جریان‌های سیاسی حامی حکومت ایران رخ داد؛ اختلاف‌هایی که از اکتبر سال گذشته به این‌سو یکی از عمیق‌ترین بحران‌های سیاسی عراق را رقم زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از آسوشیتدپرس، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، این حمله را محکوم کرد و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر موقت عراق، نیز در این رابطه گفت دیپلمات‌های استرالیایی در تلاش‌شان به‌ منظور حل‌وفصل اختلاف‌های سیاسی موجود در عراق ناموفق بوده‌اند.

چهارشنبه هفته گذشته نشستی به ابتکار نخست‌وزیر عراق برگزار شد تا جریان‌های سیاسی این کشور بتوانند از طریق گفتگو با یکدیگر راه‌حلی برای خروج از بحران سیاسی فعلی پیدا کنند. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی شرکت‌کنندگان در این جلسه، جریان‌های سیاسی عراق بر روی پنج محور توافق کردند که مهمترین‌ آنها توافق بر سر وفاداری به «ثبات و وحدت ملی»، تعهد به «نظام دموکراتیک عراق» و همچنین «برگزاری انتخابات زود هنگام» بود.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، گروه‌های سیاسی حاضر در این گفتگو تاکید داشتند بحران‌های سیاسی موجود در عراق باید از طریق گفتگو و پرهیز از خشونت حل‌وفصل شود. با این‌وجود جریان صدر در گفتگوهای روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت نکرد.

جریان سیاسی حامی مقتدی صدر می‌گوید راه‌حل وضعیت فعلی انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زود هنگام است. اما ائتلاف «چارچوب هماهنگی»، که از حمایت حکومت ایران برخوردار است، در مقابل خواست جریان وابسته به صدر می‌گوید که حتی اگر قرار به برگزاری انتخابات زود هنگام باشد، دولت باید به‌وسیله مجلس فعلی تشکیل شود.

بیشتر از جهان