تنش‌ها در عراق ادامه دارد؛ ابهام در برگزاری نشست سران قوا

شورای عالی قضایی عراق، اقدامات جنبش صدر را «مغایر با قانون اساسی و مخالف با مقررات کشور» توصیف کرده است

تنش‌ها و درگیری‌های سیاسی در عراق کماکان ادامه دارد و تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی، هنوز به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است و اخبار و گزارش‌های ضدونقیض منتشر می‌شود.

 روز پنج‌شنبه شبکه‌های خبری العربیه و الحدث به‌نقل از منابع خود در عراق نوشتند نشست روز گذشته میان جناح‌های سیاسی عراق به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و حضور مقام‌های ارشد عراق، از جمله رئيس‌جمهوری، رئیس‌ مجلس و رئیس شورای عالی قضائی، برگزار نشده و هیچ تاریخ دیگری نیز هنوز اعلام نشده است.

پیشتر دفتر برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که رئیس جمهوری میزبان نخست وزیر و رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضائی است.

نمایندگان «جریان صدر» شرکت در این جلسات را تحریم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری العربیه روز پنج‌شنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌ نقل منابع خود در عراق نوشت «حزب دمکرات کردستان» عراق، به رهبری مسعود بارزانی و «ائتلاف حاکمیت» به‌رهبری محمد الحلبوسی، در رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خود به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر نمایندگان جریان صدر، به‌رهبر روحانی شیعی مقتدی صدر، در این نشست‌ها حضور نداشته باشند، این جلسات در نهایت به‌هیچ نتیجه مشخصی نخواهد رسید.

محمد الحلبوسی، که رهبر «ائتلاف حاکمیت» است و همزمان ریاست پارلمان عراق را نیز بر عهده دارد روز سه‌شنبه در واکنش به ادامه اعتراض‌های حامیان «جریان صدر» گفت حق اعتراض و تجمع هواداران صدر در برابر ساختمان دادگستری عراق را به‌رسمیت می‌شناسد، اما این اعتراض‌ها نباید به دشمنی با «شورای عالی قضایی» بیانجامد.

شورای عالی قضایی عراق، اقدامات جنبش صدر را «مغایر با قانون اساسی و مخالف با مقررات کشور» توصیف کرده است.

در انتخابات پارلمانی پاییز گذشته در عراق، نماینده‌های نزدیک به جناح مقتدی صدر موفق شدند ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان را از آن خود کنند. اما اختلاف و کارشکنی‌های برخی از نیروهای شیعی نزدیک به حکومت ایران، مانع از تشکیل دولت و معرفی نخست‌وزیر شد. این تنش‌ها کماکان ادامه دارد.

بیشتر از جهان