اشرف غنی: در جنگ با طالبان، روزانه تا ۴۰۰ سرباز کشته می‌شدند

غنی گفت به افغانستان تحت سلطه طالبان بازنمی‌گردد

اشرف غنی: سرمایه‌ام در افغانستان غارت شد و در خارج از افغانستان هیچ ثروتی ندارم-FABRICE COFFRINI / AFP

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که پس از فرار از کابل در امارات متحده عربی زندگی می‌کند، در مصاحبه با شبکه خبری پی‌بی‌اس که روز جمعه، ۴ شهریور، منتشر شد، گفت که در ماه‌های آخر جنگ در افغانستان و در نتیجه فشارهای طالبان بر ارتش افغانستان، روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ سرباز و افسر نیروهای امنیتی افغانستان کشته می‌شدند.

اشرف غنی در مورد سقوط پی‌درپی شهرهای افغانستان در ژوییه و اوت ۲۰۲۱ گفت: «در نهایت فولاد هم یک نقطه شکست دارد و این نقطه‌ای بود که افغانستان به آن رسید. زیرا نیروهای امنیتی در شهرها و استان‌هایی که در آن‌ها درگیری‌ زیاد بود، نتوانستند حمایتی پایدار دریافت کنند.»

اشرف غنی گفت از این بابت که به آمریکا به عنوان شریک کلیدی دولت پیشین افغانستان اعتماد کرده، می‌پذیرد که در فروپاشی دولت پیشین مسئول است، «اما فروپاشی از آنجا کلید خورد که آمریکا توافق دوحه را با طالبان امضا کرد و بدون در نظر گرفتن منافع افغانستان، زندانیان طالبان را از زندان‌ها آزاد کرد».

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان با انتقاد از دولت ترامپ به دلیل امضای توافق با طالبان، تصریح کرد که توافق دوحه را بدترین توافقنامه می‌داند و اگر چنین توافقی وجود نداشت، طالبان امروز بر افغانستان سلطه نمی‌یافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از نگاه اشرف غنی، چهار عامل به فروپاشی سریع دولت افغانستان منجر شد: «پناهگاه‌‎های طالبان در کشورهای همسایه، تبدیل شدن افغانستان به محل جنگ نیابتی آمریکا و دشمنانش، قطع ناگهانی پشتیبانی از دولت افغانستان و یورش گسترده طالبان بدون واکنش سیاسی متحدان دولت افغانستان.»

اشرف غنی در پاسخ به این پرسش که آیا از جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «ما به صلح مردم نیاز داریم، نه به صلح جنگ‌سالاران.»

او تاکید کرد که هرگز به افغانستان تحت‌سلطه طالبان بازنمی‌گردد، اما به عنوان یک شهروند دوست دارد وقتی به افغانستان برگردد که همه در آن احساس تعلق خاطر کنند.

غنی در توجیه فرار خود از کابل گفت که حتی اگر در افغانستان می‌ماند، چیزی تغییر نمی‌کرد و فاجعه دیگری رخ می‌داد. او افزود: «به دلیل اینکه همسرم در حال ترک افغانستان بود، پاسپورت من هم آماده بود. اما من برنامه‌ای برای رفتن نداشتم. اگر برنامه‌ای [از قبل] داشتم، با چیزی بیشتر از یک دست لباس محلی افغانستان را ترک می‌کردم.»

غنی در مورد اتهام انتقال حدود ۱۶۹ میلیون دلار هنگام فرار از کابل تکرار کرد که هیچ چیزی بیشتر از یک‌دست لباس با خود نبرده و تمام دارایی‌هایش در افغانستان غارت شده است.

او در مورد سرمایه شخصی خود گفت: «من در سال ۲۰۱۴ در اظهارنامه اموال خود، اعلام کردم که پنج میلیون دلار دارم. نمی‌دانم از این مبلغ چه مقدار باقی مانده، اما دارایی‌های شخصی‌ام غارت شده است.» غنی ادعا کرد که در خارج از افغانستان هیچ دارایی ندارد.

اشرف غنی در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و پس از سقوط بسیاری از شهرهای افغانستان به دست طالبان، با ۵۲ تن از نزدیکانش افغانستان را ترک کرد. ساعتی پس از آنکه خبر فرار اشرف غنی علنی شد، طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و کاخ ریاست‌جمهوری و بقیه نقاط شهر را تصرف کردند. پس از فرار اشرف غنی، منابع روسی به رسانه‌ها گفتند که غنی ۱۶۹ میلیون دلار با خود از کابل خارج کرده است، اما اشرف غنی در یک سال گذشته بارها این ادعا را رد کرد و گفت حاضر است در مورد ادعاهای فساد از جمله انتقال پول به خارج از افغانستان به یک نهاد بی‌طرف پاسخ دهد.

اوایل اوت، اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) گزارش داد که اشرف غنی حاضر نشده است به همه پرسش‌های این نهاد درباره فساد اداری و انتقال ۱۶۹ میلیون دلار به خارج از افغانستان پاسخ دهد. به گفته سی‌گار، از ۵۶ پرسش که از طریق وکیل اشرف غنی برای او فرستاده شد، تنها شش پرسش پاسخ دریافت کرد و بقیه بی‌جواب ماندند.