سراج‌الدین حقانی: کارکنان دولت پیشین از لحاظ شرعی بخشیده شدند، نه سیاسی

سراج‌الدین حقانی هفته گذشته در قندهار گفت که فقط از گروه او، ۱۰۵۰ نفر عملیات انتحاری ‏انجام داده‌اند

سراج‌الدین حقانی تاکنون مقابل رسانه‌ها و خبرنگاران حاضر نشده است و در عکس‌ها چهره‌اش تار  و شطرنجی می‌شود‌ـ عکس از توییتر alemara_ar@

مولوی سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) گروه طالبان، روز شنبه ۷ اسفند، در سخنرانی در خوست گفت که کارمندان دولت پیشین افغانستان از لحاظ شرعی عفو شده‌اند، نه از لحاظ سیاسی.

خبرگزاری باختر، که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، این خبر را منتشر کرد اما توضیح بیشتری در مورد سخنان سراج‌الدین حقانی نداد. بر اساس این گزارش، سراج‌الدین حقانی در جمع صدها تن از دانش‌آموزان مدرسه‌ای دینی به نام «امدادالعلوم» سخنرانی کرده است. این سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصیلی ۳۳۶ نفر از دانش‌آموزان این مدرسه بوده است.

سراج‌الدین حقانی همچنین از افغان‌ها خواست کشورشان را ترک نکنند چون به باور او، فصل جدیدی از تلاش‌ها برای بازسازی افغانستان شروع شده است. حقانی از مهاجران افغان در کشورهای جهان نیز درخواست کرد که به وطن خود بازگردند و با گروه طالبان در آباد کردن کشورشان سهیم شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سراج‌الدین حقانی که تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکاست، تاکنون مقابل رسانه‌ها و خبرنگاران حاضر نشده است. در تجمع‌هایی که حقانی سخنرانی می‌کند، کسی حق تصویربرداری ندارد و افراد شرکت‌کننده از قبل بازرسی می‌شوند. در عکس‌ها و ویدیویی‌هایی که از سخنرانی‌ها و ملاقات‌های سراج‌الدین حقانی پخش می‌شود، صورت او تار و شطرنجی می‌شود.

سراج‌الدین حقانی رهبر کنونی شبکه حقانی و وزیر کشور گروه طالبان است. او به‌دلیل دست داشتن در حمله‌های مرگ‌بار ۲۰ سال گذشته، به کشتار غیرنظامیان افغان و خارجی متهم است. نام و مشخصات حقانی در وب‌سایت پلیس فدرال آمریکا به‌عنوان فردی تحت تعقیب منتشر شده و برای دستگیری‌اش ده میلیون دلار جایزه گذاشته شده است.

 

مراسم فارغ‌التحصیلی دانش آموزان مدرسه امدادالعلوم در استان خوست، خبرگزاری باختر

حقانی هفته گذشته به قندهار سفر کرد و در سخنرانی در جمع هواداران گروه طالبان، از آنان خواست به هدف‌ها و برنامه‌های این گروه متعهد بمانند. حقانی همچنین اعتراف کرد که در ۲۰ سال گذشته، فقط از گروه او، ۱۰۵۰ نفر دست به عملیات انتحاری زده‌اند.

با این حال، سخنان حقانی در مورد این که «کارکنان دولت پیشین افغانستان فقط از لحاظ شرعی عفو شده‌اند نه سیاسی» ممکن است نگرانی‌ها در مورد هدف قرار گرفتن نظامیان دولت پیشین را افزایش دهد. در شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، به‌رغم اعلام عفو عمومی از سوی رهبری این گروه، ده‌ها نظامی دولت پیشین بازداشت، ناپدید، اعدام، یا زندانی شده‌اند.

با وجود درخواست‌های مکرر شهروندان افغانستان و دولت‌های خارجی و سازمان‌های حقوق بشری از طالبان برای پایان دادن به انتقام‌جویی از نیروهای دولت پیشین افغانستان، فرماندهان و افراد این گروه هنوز از کشتار نظامیان پیشین دست برنداشته‌اند.