مقام‌های ترکیه، فنلاند و سوئد برای گفت‌وگو درباره نگرانی‌های امنیتی آنکارا ملاقات می‌کنند

این ملاقات در مکانی نامعلوم در فنلاند برگزار می‌شود و زمان دقیق آن نیز به‌دلایل امنیتی اعلام نشده است

مقام‌های ترکیه، فنلاند و سوئد روز جمعه، چهارم شهریورماه، در مکانی نامعلوم در فنلاند با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره نگرانی‌های امنیتی گفت‌وگو کنند که ترکیه حل‌شدن آن‌ها را به‌عنوان پیش‌شرط موافقت با پیوستن این دو کشور شمال اروپا به ائتلاف نظامی ناتو مطرح کرده است.

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند، پیش‌تر گفته بود که اولین نشست بین مقام‌ها با هدف برقراری تماس‌ها و تعیین اهداف همکاری‌ای برگزار می‌شود که سه کشور با امضای یادداشت تفاهمی در اواخر ماه ژوئن در نشست ناتو در مادرید درموردش به توافق رسیده‌اند.

فنلاند و سوئد درپی حمله روسیه به اوکراین، برای عضویت در ناتو درخواست کردند، اما با مخالفت ترکیه مواجه شدند که آن‌ها را به اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه آنکارا و حمایت از گروه‌هایی که تروریست می‌داندشان، متهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، از سوئد و فنلاند خواسته است مظنونانی را که ترکیه به‌دلیل اتهام‌‌های مرتبط با تروریسم دنبالشان است، به آن کشور تحویل دهند؛ این درحالی است که دو کشور اسکاندیناوی استدلال می‌کنند در یادداشت تفاهمی که امضا کرده‌اند، به استرداد افراد خاصی اشاره نشده است که با آن موافقت کرده باشند.

وزارت خارجه فنلاند ضمن خودداری از ارائه اطلاعات بیشتر درباره نشست روز جمعه، مکان یا حتی زمان آن را نیز افشا نکرده است.

یوکا سالووارا، معاون وزیر خارجه فنلاند، به اوله، تلویزیون عمومی فنلاند، گفت: «این یک موضوع امنیتی است. اگر بگوییم مقام‌های ارشد ترکیه چه زمانی در کجا حضور دارند، این نشانه بی‌توجهی ما [به مسائل امنیتی] خواهد بود.»