دبیر کل ناتو: سوئد گام‌های مهمی در برآوردن مطالبات ترکیه برداشته است

سوئد می‌گوید قوانین تروریسم خود را تغییر داده است و در حال تحکیم هر چه بیشتر آن‌ها است

نشست خبری مشترک ینس استولتنبرگ و مگدالنا اندرسون در روستای هارپسوند در سوئد- Henrik MONTGOMERY / AFPk

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه ۱۳ ژوئن، در جریان سفر به سوئد گفت که استکهلم گام‌های مهمی در جهت برآورده کردن درخواست‌های ترکیه برای تایید درخواست عضویتش در ناتو برداشته است.

سوئد و فنلاند ماه گذشته در واکنش به حمله روسیه به اوکراین خواستار پیوستن به این ائتلاف نظامی بین‌المللی شدند. ترکیه که از حمایت سوئد از شبه‌نظامیان کرد و همچنین تصمیم قبلی آن کشور برای لغو مجوز صادرات تسلیحات به ترکیه خشمگین است، با درخواست‌ آنها برای پیوستن به ناتو مخالفت کرده است.

استولتنبرگ در کنفرانس خبری مشترک با مگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، گفت: «از این که سوئد تغییر قوانین ضدتروریسم خود را آغاز کرده است، و تضمین می‌کند که چارچوب قانونی صادرات تسلیحات در جهت عضویت آینده آن در ناتو و تهدات جدیدش به اعضای آن خواهد بود، استقبال می کنم.»

استولتنبرگ گفت: «این دو مورد گام‌های مهمی برای رفع نگرانی‌های ترکیه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندرسون گفت که سوئد قوانین تروریسم خود را تغییر داده است و در حال تحکیم هر چه بیشتر این قوانین است.

پیشتر رسانه‌های سوئدی گفتند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به استکهلم گفته است که اگر می‌خواهد ترکیه با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو موافقت کند، باید وزیر دفاع خود را اخراج کند.

دلیل مطرح شدن این خواسته اردوغان، شرکت پیتر هولتکویست، وزیر دفاع سوئد، در سال ۲۰۱۱ در یکی از جشن‌های گروه «پ‌ک‌ک» در شهر بورلانگ سوئد است.

سوئد و فنلاند برای جلب رضایت ترکیه در پذیرش عضویت‌شان در ناتو سلسله مذاکراتی را با آنکارا ‌آغاز کردند.

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته بود که آنکارا نمی‌تواند به درخواست کشورهای حامی تروریسم برای ورود به ناتو پاسخ مثبت دهد.

ترکیه پیشنهادهای سوئد و فنلاند را به دلیل پناه دادن به افراد مرتبط با گروه شبه‌نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و افرادی که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، به چالش کشیده است.

دو کشور فنلاند و سوئد در شمال اروپا، از سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به آنکارا را متوقف کرده‌اند.