همسویی امارات با عربستان سعودی برای کاهش احتمالی تولید نفت

وزیر انرژی عربستان سعودی از احتمال کاهش تولید نفت این کشور با هدف متعادل‌کردن بازارهای جهانی خبر داده بود

به‌گفته منابع آگاه، نشست آتی اوپک‌پلاس در پنجم سپتامبر ممکن است برای تصمیم‌گیری درباره کاهش تولید نفت خیلی زود باشد- Ryad Kramdi/ AFP

یک منبع آگاه روز جمعه، چهارم شهریورماه، به خبرگزاری رویترز گفت که امارات متحده عربی با دیدگاه عربستان سعودی درباره بازار جهانی نفت خام همسو است و از موضع‌گیری اخیر آاین کشور حمایت می‌کند.

عربستان سعودی که به‌نوعی رهبر واقعی اوپک محسوب می‌شود، روز دوشنبه وضعیت بازار جهانی نفت را جنون‌آمیز توصیف کرد و از احتمال کاهش تولید نفت خود با هدف متعادل‌کردن بازارها خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، واس، شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود که اوپک پلاس، انعطاف‌پذیری لازم و راه‌هایی برای رویارویی با چالش‌های موجود را دارد.

به گفته وزیر انرژی عربستان سعودی، توافق جدید میان اعضای اوپک‌پلاس پس از سال ۲۰۲۲، می‌تواند به مدیریت وضعیت بازار جهانی نفت کمک کند.

او افزود که به‌زودی کار روی توافق جدید برای اجراشدن پس از سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این صحبت‌های شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، ۹ منبع نزدیک‌به اوپک روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که کاهش تولید اوپک‌پلاس که عربستان سعودی مطرح کرده، ممکن است قریب‌الوقوع نباشد و احتمالا همزمان با بازگشت ایران به بازارهای نفت درصورت دستیابی به توافق برای احیای برجام صورت خواهد گرفت.

به‌گفته این منابع، نشست آتی اوپک‌پلاس در پنجم سپتامبر ممکن است برای تصمیم‌گیری درباره کاهش تولید نفت خیلی زود باشد، اما در‌صورتی‌که با احیای احتمالی برجام، تهران حجم بیشتری نفت را به بازار وارد کند، ممکن است این کار ضروری باشد.

البته این موضوع درحالی مطرح می‌شود که به گزارش خبرگزاری رویترز، درصورت احیای برجام و برداشته‌شدن تحریم‌ها، ایران به حدود یک سال و نیم زمان نیاز دارد تا تولید نفت خام آن از میزان ۲.۶ میلیون بشکه فعلی به ظرفیت کامل خود، یعنی چهارمیلیون بشکه در روز برسد.

قیمت جهانی نفت اوایل سال میلادی جاری درپی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب بر مسکو، تا مرز ۱۴۷ دلار در هر بشکه نیز صعود کرده بود؛ اما در هفته‌های اخیر به دلیل ترس از رکود اقتصادی چین و رکود در غرب، قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به حدود ۹۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

بیشتر از اقتصاد