فنلاند صدور ویزای شینگن برای روس‌ها را محدود می‌کند

صدراعظم آلمان که یکی از مخالفان این فکر است، می‌گوید چنین محدودیتی آزار مردم عادی روسیه و مخالفان پوتین را در پی خواهد داشت

گردشگران روسیه خودشان را از طریق مرز زمینی به فنلاند می‌رسانند و راهی دیگر کشورهای اروپایی می‌شوند- Alessandro RAMPAZZO / AFP

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه، ۲۳ اوت ۲۰۲۲، به بررسی حضور خودروهای گرانقیمت و مدل‌بالای متعلق به گردشگران روس در فرودگاه هلسینکی، پایتخت فنلاند، پرداخت. بر اساس این گزارش خودروهای ساخت پورشه، بنتلی و باقی شرکت‌های خودروسازی بنام، که پلاک روسی دارند، پارکینگ فرودگاه هلسینکی را پر کرده‌اند.

براساس این گزارش، پس از آنکه اتحادیه اروپا به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بست، فنلاند به محل ترانزیت گردشگرهای روس تبدیل شد. به این ترتیب گردشگران روسیه خودشان را از طریق مرز زمینی به فنلاند می‌رسانند و از فرودگاه هلسینکی راهی دیگر کشورهای اروپایی می‌شوند.

در همین راستا پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، ضمن تایید این امر به خبرگزاری فرانسه گفت: «فنلاند برای گردشگران روسی به یک کشور ترانزیت تبدیل شده است.»

رویدادی که از قرار معلوم، افکار عمومی فنلاند از وقوع آن رضایت خاطر ندارد. به‌عنوان مثال یکی از شهروندهای فنلاند، در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «[حضور روس‌ها در فرودگاه فنلاند] آشفته‌خاطرم می‌کند؛ ای کاش پیش از حل شدن وضعیت اوکراین در اینجا حضور پیدا نمی‌کردند.»

دولت فنلاند نیز، به‌دلیل همین نارضایتی‌های به‌وجود آمده در میان شهروندانش، هفته گذشته اعلام کرد از ابتدای ماه سپتامبر صدور ویزای گردشگری برای روس‌ها را به ۱۰ درصد رقم فعلی کاهش خواهد داد. با این‌حال ناظران می‌گویند گردشگران روسیه می‌توانند با ویزاهای شینگن صادر شده از سوی سایر کشورهای اتحادیه اروپا همچنان به سفر به فنلاند ادامه دهند؛ واقعیتی که مورد اشاره وزیر خارجه فنلاند نیز قرار گرفت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی اخیر گارد مرزی فنلاند در ماه اوت نشان می‌دهد که دو-سوم روس‌هایی که از مرز شرقی فنلاند وارد این کشور می‌شوند، دارای ویزای شینگن صادر شده از کشورهایی به‌غیر از فنلاند‌ هستند.

یکی از مقام‌های گارد مرزی فنلاند به خبرگزاری فرانسه گفت: «مجارستان، اسپانیا، ایتالیا و اتریش در زمره کشورهایی‌اند که معمولا برای روس‌ها ویزا صادر می‌کنند و جزو صادرکننده‌های اصلی ویزا برای آنها به‌حساب می‌آیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته وزیر خارجه فنلاند، تا هنگامی که این کشورها به صدور ویزای شینگن برای روس‌ها ادامه می‌دهند، دولت این کشور نمی‌تواند از ورود گردشگران روس، یا هر ملیت دیگری، به خاک خودش جلوگیری کند.

هاویستو با تاکید بر اینکه ایجاد محدودیت برای ورود روس‌ها تصمیمی است که باید از سوی اتحادیه اروپا گرفته شود، گفت: «حالا که فنلاند و کشورهای حوزه دریای بالتیک در حال اقداماتی به‌منظور ایجاد محدودیت برای صدور ویزا هستند، خوب است که اتحادیه اروپا نیز تصمیم‌هایی مشابه بگیرد.»

در پیوند با این اظهارات پکا هاویستو، خبرگزاری فرانسه نیز نوشت دولت فنلاند قصد دارد تا پیشنهاد محدودیت در صدور ویزای شینگن برای گردشگران روسیه را در نشست بعدی وزرای خارجه اتحادیه اروپا، که روز ۳۰ اوت در جمهوری چک برگزار می‌شود، مطرح کند.

با تمامی این اوصاف به‌نظر می رسد سران کشورهای اتحادیه اروپا در این مورد اتفاق نظر نداشته باشند. به‌عنوان مثال در حالی‌که کشورهایی مثل لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی موافق اعمال محدودیت در صدور ویزا برای شهروندهای روسیه هستند، صدر اعظم آلمان نظری متفاوت دارد.

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، بر این باور است که باید میان رئیس‌جمهوری روسیه و مردم این کشور تفاوت قائل شد، چون جنگ اوکراین، جنگِ پوتین است و نه شهروندان عادی روسیه. به‌گفته او، اعمال چنین محدودیت‌هایی در عین‌حال می‌تواند برای مخالفان پوتین که قصد ترک روسیه را دارند دردسرساز شود.

بیشتر از جهان