فوتبال در اوکراین؛ نماد زندگی و پایداری

در فصل جدید لیگ برتر اوکراین، تیم‌ها با صدای آژیر به پناهگاه می‌روند

فصل گذشته لیگ اوکراین با شروع حمله روسیه به خاک این کشور نیمه‌تمام ماند، به این امید که خیلی زود از سر گرفته شود؛ ولی جنگ فرسایشی شد و فدراسیون فوتبال اوکراین تصمیم گرفت با وجود ادامه حملات و خطرات احتمالی، فصل جدید را شروع کند.

بازی افتتاحیه فصل جدید لیگ اوکراین روز سه‌شنبه بین شاختار دونتسک و متالیست خارکیف برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. هرچند ورزشگاه المپیک کی‌یف ۷۰ هزار نفر ظرفیت دارد، این بازی در برابر سکوهای خالی برگزار شد و تماشاگران به دلیل مسائل امنیتی اجازه حضور نداشتند. همچنین در صورت حمله روسیه، آژیر خطر به صدا در خواهد آمد و مسابقه نیمه‌تمام می‌ماند تا بازیکنان و اعضای دو تیم به پناهگاه بروند. البته خوشبختانه، بازی اول بدون مشکل برگزار شد و به پایان رسید.

در بازی افتتاحیه که هم‌زمان با روز پرچم اوکراین و یک روز پیش از روز استقلال این کشور برگزار شد، فقط تعدادی از مسئولان دو باشگاه و ۳۰ خبرنگار در ورزشگاه حاضر بودند و پیش از شروع بازی، پیام ویدیویی ضبط‌شده زلنسکی از صفحه نمایش پخش شد. او در این پیام گفت: «دو رنگی که به آن عشق می‌ورزیم و برایمان اهمیت دارد؛ هرگز به رنگ‌های دیگر اجازه نمی‌دهیم‌ به سرزمینمان وارد شوند. همیشه آماده‌ایم که از پرچم آبی و زردمان دفاع کنیم.»

یاروسلاو گولیک، یکی از سربازان اوکراین، شروع‌کننده نمادین بازی بود. او که در ماریوپل صحنه‌های وحشتناکی را به چشم دیده است، در حالی که شال شاختار را دور گردن انداخته بود، لنگ‌لنگان قدم برمی‌داشت و یکی از دستانش باندپیچی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آندری پاولکو، رئیس فدراسیون فوتبال اوکراین، به رویترز گفت: «این لیگی منحصربه‌فرد است که هم‌زمان با جنگ، تجاوز نظامی و بمباران برگزار خواهد شد.» او اضافه کرد که تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی در خط مقدم‌ و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، مشوق شروع دوباره مسابقات فوتبال در این کشور بودند.

اندرو تودوز، خبرنگار فوتبال اوکراین که برای بازی افتتاحیه در ورزشگاه المپیک کی‌یف حضور داشت، گفت که ورزشگاه از زمان همه‌‌گیری کرونا هم ساکت‌تر بود. او به سی‌ان‌ان توضیح داد که برای مردم برد و باخت در بازی‌ها چندان اهمیت ندارد: «نکته مهم برگزاری دوباره لیگ اوکراین نشان دادن روحیه مبارزه‌جویی و این حقیقت است که زندگی در اوکراین ادامه دارد.»

تودوز اضافه کرد: «مردم هر روز برای بقا تلاش می‌کنند، ولی با شروع لیگ، می‌توانند مثل مردم روسیه که زیر تهدید موشک‌ها زندگی نمی‌کنند، مسابقات حرفه‌ای ورزشی را تماشا کنند.»

آندری شوچنکو، اسطوره فوتبال اوکراین، معتقد است که فوتبال می‌تواند در اتحاد مردم این کشور نقش مهمی داشته باشد: «شروع دوباره فوتبال برای مردم و باقی جهان اهمیت زیادی دارد و می‌توانیم این پیام را مخابره کنیم که اوکراین زنده است. هرچند داخل کشور جنگ در جریان است، ما به مبارزه ادامه می‌دهیم؛ چون می‌خواهیم مثل باقی کشورها زندگی عادی داشته باشیم.»

بیشتر از فوتبال