یک پیروزی تقدیم به سربازان اوکراین

تیم پتراکوف در یک قدمی جام جهانی ۲۰۲۲

اوکراینی‌ها در میانه جنگ یک گام دیگر به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک شدند - ANDY BUCHANAN / AFP

اوکراین در بازی پلی‌آف جام جهانی فراتر از انتظار بود و در گلاسکو موفق شد اسکاتلند را ۳ بر یک شکست دهد. آن‌ها حالا یک گام دیگر تا جام جهانی ۲۰۲۲ فاصله دارند و برنده بازی یکشنبه شب این تیم مقابل ولز در کادریف مسافر قطر خواهد شد.

این اولین بازی رسمی اوکراین در شش ماه گذشته بود و فعالیت این تیم به‌دلیل تجاوز روسیه به خاک این کشور متوقف شده بود، از جمله بازی‌های پلی‌آف جام جهانی که قرار بود در ماه مارس برگزار شود. ملی‌پوشان شاغل در لیگ اوکراین به‌دلیل تعطیلی این مسابقات از شرایط مسابقه دور بودند و پیش از این بازی توانستند در اردویی تدارکاتی خارج از خاک این کشور شرکت کنند.

تعدادی از بازیکنان تیم ملی اوکراین و سرمربی این تیم الکساندر پتراکوف پس از شروع جنگ به‌دنبال پیوستن به ارتش بودند، ولی با این خواسته آن‌ها مخالفت شد و در عوض به آن‌ها اجازه داده شد برای حضور در اردو پلی‌آف جام جهانی از خاک این کشور خارج شوند.

الکساندر زینچنکو، کاپیتان اوکراین، که به‌تازگی با منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس شد، پیش از این بازی گفت: «اوکراین هنوز زنده است. به مردم اوکراین قول می‌دهم که همه ما با تمام توان برای بردن این بازی تلاش می‌کنیم و باعث افتخار آن‌ها خواهیم شد تا شاید برای چند ثانیه به آن‌ها لبخندی هدیه بدهیم.»

اوکراین شروع بهتری از میزبان داشت و بعد از چند موقعیت خوب در دقیقه ۳۳ با ضربه چیپ دقیق آندره یارمولنکو، مهاجم وستهم به گل رسید. در شروع نیمه دوم رومن یارومچوک، مهاجم بنفیکا گل دوم اوکراین را زد تا فشار از روی این تیم برداشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکاتلند در دقیقه ۷۹ با گل کالوم مک‌گرگور فاصله را کم کرد و در دقایق پایانی به امید زدن گل تساوی فشار را بیشتر کرد، ولی اوکراین در آخرین ثانیه‌های وقت اضافه با یک ضدحمله به گل سوم رسید. زینچنکو پاس زیبایی در عمق به دووبیک داد تا او کار را تمام کند.

پتراکوف که بعد از این گل با مشت‌های گره‌کرده شادی می‌کرد، این برد را به سربازان اوکراینی که از کشورشان دفاع می‌کنند، تقدیم کرد.

سرمربی اوکراین در نشست خبری گفت: «این پیروزی من نیست، پیروزی تیم نیست، متعلق به کشور ما است. این برد بزرگی برای اوکراین است. این یک تلاش گروهی بود. یک برد تیمی. آن‌ها برای ملتشان با تمام وجود تلاش کردند.»

پتراکوف اضافه کرد: «ما برای آن‌ها که در سنگرها هستند بازی کردیم، برای آن‌ها که تا آخرین قطره خونشان می‌جنگند. همچنین برای مردمی بازی کردیم که هر روز در خانه‌‌شان عذاب می‌کشند.»

پتراکوف گفت زمانی که با تیمش در گلاسکو قدم می‌زدند، اسکاتلندی‌ها برایشان آرزوی موفقیت کردند: «می‌خواهم یک بار دیگر از مردم اسکاتلند تشکر کنم. اینجا کشوری بزرگ و مهمان‌نواز است. متشکریم اسکاتلند. هرگز این را فراموش نمی‌کنیم.»

ولز، حریف بعدی اوکراین چهارشنبه شب در لیگ ملت‌های اروپا ۲ بر یک مغلوب لهستان شد، با این حال حریف آسانی برای شاگردان پتراکوف نخواهد بود.

بیشتر از فوتبال