سانا مارین، نخست‌وزیر اهل رقص و میهمانی فنلاند کیست؟

رهبر جوان با وجود فشار مقام‌های بالا و انتقاد اجتناب‌ناپذیر مخالفان، مصمم است زندگی نسبتا عادی داشته باشد

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، اخیرا بعد از انتشار ویدیویی که او را در یک میهمانی خصوصی با دوستانش در حال رقصیدن و نوشیدن الکل نشان می‌داد، با انتقادهایی مواجه شده است.

مارین، ۳۶ ساله، رهبر حزب سوسیال دموکرات (اس‌دی‌پی) و جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ فنلاند که در دسامبر ۲۰۱۹ به‌قدرت رسید، در این کلیپ با آهنگ‌های پتری نایگارد، خواننده رپ و آنتی تویسکو، خواننده پاپ می‌رقصد.

به گزارش روزنامه ایلتالهتی فنلاند، تعدادی از افراد سرشناس فنلاندی مثل آلما، خواننده، جانیتا اوتیو، اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی، تینی ویکستروم، مجری تلویزیون، ایلونا یلیکورپی، یوتیوبر، کارولینا توومینن، گوینده رادیو، وسا سیلور، طراح مد و ایلماری نورمینن، یکی دیگر از نمایندگان مجلس و هم‌حزبی‌ مارین در این فیلم دیده می‌شوند.

سیاستمداران مخالف به سرعت از این ماجرا که ظاهرا به باور برخی فنلاندی‌های محافظه‌کار رفتاری ناشایست برای یک رهبر سیاسی محسوب می‌شود، بهره‌برداری کردند  و از نخست‌وزیر خواستند به دلیل ادعای کاربرد واژه «جائوجنگی» در این ویدیو که احتمالا کنایه‌ای به کوکائین است، آزمایش مواد مخدر بدهد.

مارین که رهبر ائتلافی متشکل از پنج حزب است، به سرعت تمایل خود را برای انجام این کار اعلام کرد و گفت: «چیزی برای پنهان کردن ندارم. هرگز مواد مخدر مصرف نکرده‌ام.»

«شخصا نه مواد مخدر مصرف کردم، نه به چیزی غیر از مشروب لب زدم. من رقصیدم، آواز خواندم و جشن گرفتم – کارهایی کاملا قانونی. اصلا در موقعیتی نبودم که کسی را دیده باشم یا بشناسم [که مواد مخدر مصرف کرده باشد].»

او توضیح داد که این ویدیو به‌تازگی در میهمانی در هلسینکی گرفته شده است و ادامه داد: «از پخش شدن این ویدیوها ناراحتم. یک ویدیوی شخصی از دورهمی من و دوستانم بود. میهمانی داشتیم – هرچند پرسروصدا- که رقصیدیم و آوازخواندیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه منفی آزمایش ظاهرا به این بحث پایان داده است، اما افشاگری دیگری که او را شرمنده کرده و به عذرخواهی دیگری واداشته است، انتشار عکسی از دو اینفلوئنسر برهنه است که در محل اقامت رسمی او همدیگر را می‌بوسند.

مارین در طول دوران نخست‌وزیری‌اش این نکته را مدنظر داشت که مثل سایر هم‌سن‌وسالانش اوقات فراغتش را با دوستانش بگذراند، گو اینکه از این کارش بارها (و به شکلی اجتناب‌ ناپذیر) انتقاد شده است که او زمان زیادی را در جشنواره‌های موسیقی می‌گذراند و به‌قدر کافی به کار نمی‌پردازد، به‌ویژه اکنون که فنلاند، مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپا، درگیر افزایش [مبالغ] قبض‌های برق است.  

او گفت: «می‌خواهم نشان بدهم کسانی که این مشاغل را به عهده دارند افرادی عادی‌اند و زندگی عادی دارند. من زندگی خانوادگی دارم، زندگی کاری دارم و وقت آزاد برای اینکه با دوستانم بگذرانم.»  

نخست‌وزیر آخرین بار در سال ۲۰۲۱ به دلیل خوشگذرانی شبانه مسئله‌دار شد، چون باوجود تماس با پکا هاویستو، وزیر خارجه که به تازگی به کووید-۱۹ مبتلا شده بود، به کلوب شبانه رفت.

او با انتشار بیانیه‌ای طولانی در فیس‌بوک عذرخواهی کرد و گفت بعد از آنکه یک نشریه سرگرمی عکس‌های رقصش تا چهار صبح را منتشر کرد، از رفتارش «واقعا شرمنده» شد.

همچنین از مارین به دلیل ژست گرفتن در عکسی با جان رانینن، آدمکش پیشین که به دلیل ارتکاب دو فقره قتل مرتبط با گروه‌های خلافکاری دو دهه زندانی بود، انتقاد کرده‌اند.

البته، به دلیل موضعش در برابر روسیه در جنگ جاری اوکراین و حضور در خط مقدم تلاش برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در بحبوحه درگیری‌ها او را ستوده‌اند.

طبق گزارش‌های موجود، مارین اهل هلسینکی و متولد ۱۶ نوامبر ۱۹۸۵ است، پدرش لوری مارین، الکلی بود و مادر او را ترک کرد، مادرش هم متعاقبا از آن زندگی بیرون رفت و با دوست‌دخترش، سانا را بزرگ کرد.  

مارین در نوجوانی در دبیرستان پیرکالا درس خواند و سپس از دانشگاه تامپره در رشته علوم اداری فارغ‌التحصیل شد و برای هزینه تحصیلش به نانوایی و صندوق‌داری پرداخت.

فعالیت سیاسی‌ را در سال ۲۰۰۶ با پیوستن به جوانان سوسیال دموکرات آغاز کرد، در سال ۲۰۱۰ معاون رئیس این حزب شد و سپس در انتخابات شورای شهر تامپره در سال ۲۰۱۲ شرکت کرد و به پیروزی رسید.

طولی نکشید که در مقام رئیس شورا مشغول به کار شد، همچنین در سال ۲۰۱۵ به پارلمان فنلاند راه یافت و در ژوئن سال ۲۰۱۹ وزیر حمل‌ونقل شد، صعودی سریع که سال بعد به جانشینی نخست‌وزیر، آنتی رینه رهبر سوسیال دموکرات انجامید و پس از دریتان آبازوویچ [نخست‌وزیر] مونته‌نگرو و گابریل بوریک [رئیس‌جمهوری] شیلی، سومین رهبر جوان جهان  شد.

۱۲ نفر از ۱۹ عضو اولین کابینه او را زنان تشکیل می‌دهند، او به آزار و شکنجه مسلمانان ایغور توسط چین و تهاجم ولادیمیر پوتین واکنش نشان داد و به کی‌یف رفت تا همبستگی خود را با ولودیمیر زلنسکی نشان بدهد.  

در اوت ۲۰۲۰ با مارکوس رایکونن، شریک زندگی‌اش ازدواج کرد، این زوج دختری به نام اما دارند.

آنتی لیندتمن، رئیس حزب سوسیال دموکرات، روز پنجشنبه در واکنش به فیلم‌های منتشرشده او گفت «شکی نیست» که مارین اعتماد حزبش را حفظ کرده است.   

© The Independent

بیشتر از جهان