زنان فنلاندی برای حمایت از نخست‌وزیر ویدئوهای رقص منتشر می‌کنند

مخالفان می‌گویند رقصیدن نخست‌وزیر به جایگاه سیاسی او آسیب زده، اما مدافعان می‌گویند سیاستمداران هم حق دارند زندگی خصوصی داشته باشند

پس از آن که سانا مارین، نخست‌وزیر جوان فنلاند، به دلیل انتشار فیلم‌هایی از حضور و رقصیدنش در یک جمع دوستانه با انتقادهای زیادی مواجه شد، زنان این کشور به حمایت از او برخاسته‌اند.

به گزارش گاردین، صدها زن فنلاندی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «همسبتگی با سانا» شروع به انتشار فیلم‌هایی از رقص و مهمانی کردند.

منتقدان سانا مارین ۳۶ ساله می‌گویند که انتشار تصاویر رقص و آواز خواندن نخست‌وزیر به جایگاه سیاسی او لطمه زده است. در سوی مقابل، حامیان این زن جوان می‌گویند که سیاستمداران هم حق دارند زندگی شخصی داشته باشند.

یکی از اتهام‌هایی که به نخست‌وزیر فنلاند وارد شده بود، احتمال مصرف مواد مخدر است. با این حال او در گفتگویی با خبرنگاران گفت که آزمایش مواد مخدر انجام داده‌ و نتیجه آن را به صورت علنی اعلام خواهد کرد.

او از حضور خود در یک مهمانی خصوصی دفاع کرد و گفت: «کاری جز رقصیدن، آواز خواندن، بغل کردن دوستانم و نوشیدن الکل انجام نداده‌ام.»

او همچنین مصرف الکل خود را «در حد متوسط» توصیف کرد و گفت که در مهمانی فقط نوشیدنی‌های الکلی ملایم مصرف کرده است.

مارین توضیح داد: «صبح روز بعد با احساس عادی از خواب بیدار شدم. امیدوارم در سال ۲۰۲۲ پذیرفته شود که حتی مسئولان کشور حق دارند به مهمانی بروند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از رسانه‌های فنلاند به حمایت از نخست‌وزیر پرداخته‌اند. روزنامه معتبر «هلسینگین سانومات» Helsingin Sanomat روز جمعه در سرمقاله‌ای نوشت: «نخست‌وزیرها هم حق دارند آرامش داشته باشند. هیچ مدرکی وجود ندارد که مارین قانون را نقض کرده باشد و کارشناسانی که با آن‌ها مشورت کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که حضور در آن جمع هیچ خطری برای امنیت ملی ندارد.»

با این حال برخی افراد معتقدند که انتشار چنین ویدئویی نشان می‌دهد او نتوانسته درک درستی از افرادی داشته باشد که اطرافش را احاطه کرده بودند و این موضوع برای کشور خطرناک است.

سانا مارین در پاسخ به این اتهام‌ها گفته به جمع دوستانش اعتماد دارد و مطمئن است که انتشار این فیلم‌های خصوصی از سوی آنها رخ نداده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا اگر شرایط اضطراری رخ می‌داد، برای تصمیم‌گیری‌های ضروری و مهم در وضعیت مناسبی قرار داشت؟ گفت: «اگر نیاز بود می‌توانستم کارهای اداری را انجام دهم و توانایی عملکرد مغزم مناسب بود، ضمن این که هیچ جلسه کاری مهمی در برنامه نبود.»

پتری یاروینن، کارشناس امنیت سایبری، در گزارشی این احتمال را مطرح کرده است که روسیه، تلفن یا حساب‌های شبکه اجتماعی یکی از افراد نزدیک به نخست‌وزیر فنلاند را هک کرده باشد. با این حال، مدارکی برای این ادعا مطرح نشده و به طور گسترده و عمومی مورد بررسی قرار نگرفته است.

فنلاند و سوئد در آستانه پیوستن به ناتو قرار دارند و روسیه با این امر مخالف است. فنلاند که با روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ماه فوریه، شاهد تغییر چشمگیر افکار عمومی برای پیوستن به ناتو بوده است.

بیشتر از جهان