آموزش‌وپرورش عربستان سعودی به رتبه بیست‌وچهارم جهانی صعود کرد

شاخص تحصیلات دانشگاهی پادشاهی سعودی با ۹ پله ارتقا در رتبه بیست‌وهشتم قرار گرفت

عربستان سعودی در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها که مجله تایمز انجام داد، از رتبه ۳۹ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۳۱ در سال ۲۰۲۲ رسید - AFP

گزارش‌های بین‌المللی از پیشرفت چشمگیر آموزش‌وپرورش عربستان سعودی و ارتقای رتبه این کشور در شاخص‌های مربوط به آموزش، پژوهش و نوآوری در سال ۲۰۲۲ حکایت دارد.

براساس رتبه‌بندی سالنامه رقابت‌پذیری موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت «آی‌ام‌دی» (IMD)، آموزش‌وپرورش عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، به رتبه ۲۴ در جهان رسید؛ حال‌ آنکه در سال قبل از آن، رتبه این کشور ۳۲ بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) با استناد به گزارش تحلیلی و آماری سالنامه رقابت‌پذیری موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت، اعلام کرد که این کشور در شاخص آموزش نیز چهار رتبه پیشرفت کرده و در مقایسه با رتبه ۴۱ سال ۲۰۲۱، در سال ۲۰۲۲ به جایگاه ۳۷ صعود کرده است. همچنین در شاخص زیرساخت‌های علمی نیز رتبه سال ۲۰۲۲ این کشور ۳۰ اعلام شد؛ در حالی که در سال ۲۰۲۱، در جایگاه سی‌ودوم قرار داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌افزاید دستاوردهای پادشاهی عربستان سعودی در شاخص‌های زیرساخت به این کشور کمک کرد تا مسیر صعودی خود را که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود، ادامه دهد به‌ طوری‌ که از رتبه ۳۶ در سال ۲۰۲۱، به رتبه ۳۴ در سال ۲۰۲۲، صعود کرد.

بنا بر گزارش آی‌ام‌دی، بیشترین صعود عربستان سعودی در بخش تحصیلات دانشگاهی بود؛ زیرا این کشور در شاخص دستاوردهای تحصیلات دانشگاهی ۹ پله ارتقا یافت و سال ۲۰۲۲، در رتبه بیست‌وهشتم قرار گرفت؛ در حالی‌ که رتبه آن در سال ۲۰۲۱، سی‌وهفتم بود.

سالنامه رقابت‌پذیری موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت که نخستین بار در سال ۱۹۸۹ منتشر شد، گزارش‌ سالانه رقابت‌پذیری حدود ۶۳ کشور را از نظر چندین شاخص ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

عربستان سعودی در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها هم که مجله تایمز انجام داد، از رتبه ۳۹ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۳۱ در سال ۲۰۲۲ رسید. در شاخص حقوق مالکیت نیز از رتبه سی‌ام به رتبه بیست‌وششم صعود کرد.

بیشتر از جهان