سربازان برزیلی آخرین راه نجات ساحل از نفت

پنج‌هزار سرباز برای پاکسازی ساحل اعزام شدند

MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / ADEMAS تصویری از سواحل برزیل

پس از مواجهه با خشم مردم به دلیل ناتوانی در حل بحران محیط زیست، دولت برزیل ۵۰۰۰ سرباز را برای تمیز کردن یک توده نفتی که سواحل برزیل را آلوده کرده است، اعزام کرد.

اولین بار بیش از هفت هفته پیش، لجن سیاه با جریان آب به ساحل رسید و از آن زمان تاکنون، در محدوده‌ای به طول ۲۲۵۰ کیلومتر در ساحل شمال شرقی بین مارانهائو و باهیا پخش شده است.

همچنان که مقامات می‌کوشیدند تا با تهدید این آلودگی برای حیات وحش دریایی و صنعت توریسم کشور مقابله کنند، امر پاکسازی، به ساکنان محلی، داوطلبان و گروه‌های دیگر جامعه واگذار شد تا آن آلودگی نفتی را خودشان با دست خالی پاک کنند.

عدم واكنش ملی هماهنگ، یك سناتور ایالتی را بر آن داشت تا رئیس جمهوری، ژائیر بولسونارو، را به «بی‌کفایتی» متهم كند.

هامبرتو کاستا، نماینده پرنامباکو، یکی از ۹ ایالتی که تحت تأثیر آلودگی قرارگرفته است، گفت: «خشم و عصبانیت از غفلت دولت بسیار زیاد است. مردمی که رئیس جمهوری‌شان آنها را فراموش کرده، خودشان اوضاع را به دست گرفتند و به‌‌تنهایی برای نجات ساحل‌شان رفتند».

وی با توصیف این نشت نفت به عنوان «بزرگترین فاجعه زیست محیطی تاریخ»، پرسید: «حالا چگونه مردم شمال شرقی زندگی‌شان را بگذرانند، در حالی که در فصل مطلوب گردشگری، که اصلی‌ترین فعالیت این منطقه است، سواحل آنها پر از نفت است؟»

آقای کاستا افزود:«ما با یک دولت بی‌کفایت روبه‌رو هستیم که هفته‌ها کاری نکرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی عمومی در مورد این فاجعه، بازیکنان تیم فوتبال باشگاه ورزشی باهیا را برانگیخت تا روز دوشنبه با لکه‌های روغنی سیاه روی پیراهن خود به زمین بازی بروند.

دادگاه‌های فدرال در ایالت‌های پرنامباکو و آلاگوئیس، دولت را موظف کردند که در اطراف مناطق حساس طبیعی و اکوسیستم‌هایی مانند جنگل‌های ماندابی، رودخانه‌ها و مناطق تخم‌ریزی لاک پشت‌های دریایی، مانع‌هایی نصب کند.

در همان روز، همیلتون مورائو، معاون رئیس جمهوری، تأیید كرد كه ۵۰۰۰ نیروی تازه برای پیوستن به ۱۵۰۰ نیروی هوایی و دریایی كه در منطقه فعالیت می‌كنند، اعزام خواهند شد.

وی گفت: «بیشترین کاری که امروز می‌توانیم انجام دهیم، این است که به مردم برای جمع‌آوری نفتی که به سواحل ما می‌رسد، آموزش دهیم».

دولت ادعا كرد كه تا کنون بیش از ۱۰۰۰ تُن نفت از سواحل جمع شده است.

آقای بولسونارو که این هفته به ژاپن و چین سفر می‌کند، پیش از این دولت ونزوئلا را به خاطر آنچه «یک اقدام جنایی» خواند، مقصر دانسته بود.

ریکاردو سالس، وزیر محیط زیست برزیل، طی یک برنامه تلویزیونی و رادیویی ادعا کرد که آزمایش‌ها روی نفت نشان می دهد که «از چاه‌ها و مخلوط‌های نشأت گرفته از ونزوئلا هستند».

وی اضافه كرد كه رئیس جمهوری، درخواست رسمی به سازمان ایالات آمریكایی ارسال می‌كند «تا نظر خود را درمورد مواد جمع‌آوری شده به ونزوئلا ابراز كند».

آقای بولسونارو، که پیش از این نیز برای نحوه واکنش (دولت) به آتش‌سوزی بسیار وسیع جنگل های آمازون نیز تحت فشار قرار داشته است، «صلح سبز» را نیز هدف قرار داد و به دروغ ادعا کرد که این گروه از کمک به عملیات پاکسازی امتناع کرده است، و اعضای آن را «اکوتروریست» خواند.

روز چهارشنبه، گروه کارزار محیط زیست با ریختن نفت در محوطه بیرونی کاخ ریاست جمهوری، به سیاست «مخرب» زیست محیطی دولت اعتراض کرد.

گزارش‌های بیشتر از آسوشیتدپرس

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان