یک گروه ناظر هشدار داد جنگل زدائی در آمازون ۲۰ ٪ افزایش یافته

رئیس جمهور برزیل از گسترش استخراج معدن و کشاورزی در آمازون دفاع کرد

 AFP

یک گروه غیر دولتی که مناطق جنگلی مناطق استوایی را بیش از دو دهه زیر نظر داشته است، می گوید روند جنگل زدائی در آمازون در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

تحلیلگران قطع بی رویه درختان و تصرف زمین را، که برخی در مناطق حفاظت شده و بومی اتفاق افتاده، عامل بسیاری از خسارت های وارد آمده می دانند.

ایمازون، گروه طرفدار حفاظت محیط زیست، گفت تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد در این منطقه، در فاصله بین اوت و سپتامبر، 2169 کیلومتر مربع جنگل نابود شده است. این رقم از 1807 کیلومترمربعی که در دوره مشابه در سال پیش از بین رفته بود بیشتر است.

دوره یک ساله نظارت و کنترل این گروه از ماه اوت آغاز می شود که منطبق بر فصل خشک برزیل است، زمانی که نرخ قطع درختان معمولا در بالاترین حد قرار دارد.

ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل و ریکاردو دو آکینو سالس، وزیر محیط زیست، واقعیت‌های تغییرات اقلیمی  را زیر سئوال برده اند و در دفاع از گسترش استخراج معدن و کشاورزی صنعتی در آمازون و مناطق حفاظت شده سخن گفته اند. هر دو بر این باورند که قوانین محیط زیست و گروه های کنشگر اغلب در جهت جلوگیری از بهره برداری از قابلیت‌های اقتصادی برزیل کار می کنند.

آقای سالس در اوائل ماه جاری گفت او می خواهد شکل و هدف «صندوق آمازون» را کاملا تغییر دهد؛ برنامه ای که برای مهار جنگل زدائی در ناحیه ای به مساحت تقریبی هفت میلیون کیلومتر مربع تهیه و اجرا می شود.

قرار بود او در این هفته با نمایندگان دولت های آلمان و نروژ، دو شریک اصلی صندوق، ملاقات کند.

آقای سالس گفته است وزارتخانه او ۱۰۳ قرار دادی را که صندوق با گروه های غیر انتفاعی امضا کرده است بررسی کرده که حدود یک سوم آن ها از زمان آغاز به کار صندوق در سال ۲۰۰۸ به امضا رسیده است. او گفت تحقیقات نشان داده است که در تمام ۱۰۳ قرارداد مواردی از «خلافکاری» مشاهده شده است. وی بدون اشاره به موارد مشخص گفت تا انجام بررسی توسط بازرسان این امر محرمانه خواهد ماند.

سالس در مصاحبه اخیر با تلویزیون گلوبو، قصدش را برای تغییر شکل و هدف  صندوق تکرار کرد و گفت این کار با سخت تر شدن مقررات و نظارت بر تخصیص قراردادها و انتخاب پروژه هایی که می توانند اعتبار دریافت کنند انجام خواهد شد.

آقای سالس گفت: «ما خواهان نتایج بهتری در جلوگیری از افزایش جنگل زدايی هستیم» و افزود که او در جستجوی نتایج «ملموس و قابل اندازه گیری» و «بازده سرمایه گذاری» است.

او گفت پیش از مطرح ساختن تغییرات پیشنهادی وزارتخانه با نروژ و آلمان، نمی تواند جزییات بیشتری ارائه دهد. شرکت نفت دولتی برزیل، پتروبراس، سومین سهامدار بزرگ صندوق آمازون است.‌

صندوق آمازون برای دریافت کمک ها جهت جلوگیری از جنگل زدايی و کنترل و مبارزه با آن  در جنگل های استوایی آمازون ایجاد شد؛ منطقه ای گسترده از نظر تنوع زیست محیطی که حفظ آن برای مهار تغییرات اقلیمی حیاتی تلقی می شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent