رافائل گروسی: آژانس حاضر نیست بدون پاسخ‌دهی ایران کار تحقیقات را متوقف کند

گروسی گفت اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک اقدام سیاسی «انجام وظیفه خود را متوقف کند، غیرقابل قبول است»

توقف تحقیقات آژانس درباره کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اتمی اعلام‌نشده ایران، یکی از شروط ایران برای بازگشت به برجام بوده است- REUTERS/Francois Murphy

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که آژانس نمی‌تواند بدون طی روند درست و اصولی به کار تحقیقات درباره ابهامات موجود در برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران خاتمه دهد. 

گروسی روز دوشنبه، ۳۱ مرداد (۲۲ اوت ۲۰۲۲) در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفت که «کلید حل مسئله مربوط به تحقیقات، یک نکته ساده است: ‌این که ایران با آژانس همکاری خواهد کرد، یا خیر.»

رافائل گروسی گفت اگر آژانس پاسخ‌های لازم و اطلاعات و دسترسی به افراد و مکان‌های مورد نیاز را از تهران دریافت کند، می‌تواند درباره آنچه رخ داده است، شفاف گزارش دهد و تنها در این صورت است که تحقیقات متوقف خواهد شد.

گروسی گفت، اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک اقدام سیاسی «انجام وظیفه خود را متوقف کند، غیرقابل قبول است». او گفت که آژانس در شفاف کردن آنچه ایران ملزم به شفاف‌سازی آن‌ها است، «تعهد حقوقی» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس ضمن تاکید بر آمادگی نهاد متبوعش برای ارتباط مجدد و ازسرگیری کار با ایران، تاکید کرد که آژانس «به هیچ وجه» حاضر نیست بدون دریافت پاسخ‌های مناسب از ایران، کار تحقیقات را متوقف کند. او گفت، تاکنون ایران پاسخ‌های فنی درست و مناسب درباره آثار اورانیوم یافته‌شده در تاسیسات خود ارائه نداده است.

پیش‌تر، میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات اتمی ایران، گفته بود که «به نظر می‌رسد مسئله حل شده است».

اولیانوف، در توییتی که پس از گفت‌وگوی رافائل گروسی با سی‌ان‌ان منتشر کرد، نوشت: «مسائل در مذاکرات وین و در محدوده شرکت‌کنندگان حل‌شده به نظر می‌رسید.» او در تصدیق سخنان گروسی، گفت: «چنانکه آقای گروسی به درستی می‌گوید، روند مناسبی نیز با همکاری ایران و آژانس مورد نیاز است.»

ایران پاسخ رسمی خود را به پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، ارائه کرده است. بورل در جایگاه میانجی مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، پاسخ تهران را «معقول» توصیف کرده و ابراز امیدواری کرده است که پاسخ آمریکا به آن مثبت باشد.

توقف تحقیقات آژانس درباره کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اتمی اعلام‌نشده ایران، یکی از شروط ایران برای بازگشت به برجام بوده است.