ترس از حملات موشکی روسیه؛ اوکراین راهپیمایی‌ «روز استقلال» را ممنوع کرد

مقام‌های ارشد آمریکا، بریتانیا، آلمان، و فرانسه از ماموریت آژانس هسته‌ای سازمان ملل در زاپوریژیا استقبال کردند

درگیری میان روسیه و اوکراین که بزرگ‌ترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به شمار می‌رود- REUTERS / Valentyn Ogirenko

کی‌یف، پایتخت اوکراین، جشن‌های عمومی «روز استقلال» این کشور را که قرار بود این هفته برگزار شوند، منتفی اعلام کرد. این جشن‌ها هر سال به مناسبت سالروز استقلال اوکراین از حاکمیت روسیه شوروی برگزار می‌شود، اما امسال در سایه تهدید حملات موشکی مسکو قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، آخر هفته گذشته در آستانه سی و یکمین سالگرد استقلال اوکراین از حاکمیت شوروی، در مورد خطر حملات شدیدتر روسیه هشدار داد.

او در سخنرانی ویدیویی شبانه خود در روز شنبه، ۲۰ اوت (۲۹ مرداد ۱۴۰۱)، گفت که مسکو ممکن است در آستانه این روز مهم برای اوکراین، که همچنین مصادف با گذشت شش ماه از حمله مسکو به کی‌یف است، تصمیم بگیرد «حمله‌ای زشت» انجام دهد.

زلنسکی تاکید کرد که «همه تهدیدها» را با همتای فرانسوی خود در میان گذاشته است و این پیام به رهبران دیگر، از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز ارسال شده است.

فایننشال تایمز روز یکشنبه، ۲۱ اوت، در مقاله‌ای به نقل از گنادی گاتیلوف، سفیر مسکو در سازمان ملل، نوشت که اردوغان کوشیده است گفت‌وگو میان دو طرف درگیر جنگ را تسهیل کند. با این حال، او گمانه‌زنی‌ها در مورد محوریت گفت‌وگوهای بین زلنسکی و پوتین را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اظهارات مقام‌های اوکراینی، شلیک روسیه به مناطق اطراف بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، نگرانی‌های زیادی را درباره وقوع یک فاجعه هسته‌ای برانگیخته است.

شلیک توپخانه‌ای و موشکی روسیه به اطراف رآکتور هسته‌ای زاپوریژیا در کرانه جنوبی رود دنیپرو که به دست نیروهای روسیه اشغال شده، منجر به درخواست‌ها برای غیرنظامی کردن آن مناطق شده است. در هفته‌های اخیر، اوکراین و روسیه یکدیگر را مقصر حملات مکرر در داخل و اطراف این مجتمع رآکتور هسته‌ای می‌دانند.

 کی‌یف مسکو را متهم می‌کند که نیروهایش را در آنجا مستقر کرده است. اوکراین همچنین مدعی است که روسیه تجهیزات نظامی را در زمین نیروگاه برق انبار می‌کند و آن را در حکم سپری برای بمباران مناطق تحت کنترل دولت اوکراین در غرب و شمال، به‌کار گرفته است. مقام‌های اوکراین از سازمان ملل و دیگر نهادهای جهانی خواسته‌اند که نیروهای روسیه را مجبور به ترک نیروگاه کنند. روسیه این اتهام را رد کرده است و در مقابل، اوکراین را به هدف قرار دادن این نیروگاه با گلوله‌ها و پهپادها متهم می‌کند.

اوکراین همچنین از حمله موشکی روسیه به ووزنسنسک در جنوب غربی و منطقه‌ای نه چندان دور از دومین نیروگاه اتمی این کشور، خبر داده است. به گفته مقام‌های کی‌یف، روز شنبه نیز یک موشک روسی به منطقه مسکونی شهرکی در جنوب اوکراین اصابت کرد و ۱۴ غیرنظامی زخمی شدند.

در میان اتهام‌زنی‌های دو طرف، گفت‌وگوها در مورد فراهم کردن اقدامی برای بازدید آژانس هسته‌ای سازمان ملل از نیروگاه زاپوریژیا بیش از یک هفته به طول انجامیده است.

روز یکشنبه، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، در تماسی تلفنی بر اهمیت تضمین پایداری و امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین تاکید کردند. آن‌ها همچنین ضمن استقبال از ماموریت آژانس هسته‌ای سازمان ملل در زاپوریژیا، بر تعهد خود بر حمایت از اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه تاکید کردند.

درگیری میان روسیه و اوکراین که بزرگ‌ترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به شمار می‌رود، شهرهای بسیاری را ویران کرده و هزاران قربانی گرفته است، میلیون‌ها نفر را به خروج از کشور واداشته، و شکاف ژئوپلیتیکی بین روسیه و غرب را عمیق‌تر کرده است.

بیشتر از جهان