ادعای وزارت بهداشت: تنها ۷۹ قلم کمبود دارویی داریم

با اجرای طرح دارویار، برخی اقلام دارویی تا چندین برابر افزایش قیمت پیدا کردند و تعدادی هم نایاب شدند

وزارت بهداشت وعده داد که در شهریورماه، کمبود ۲۰ داروی دیگر هم برطرف می‌شود - Irna

در حالی‌ که گزارش‌های میدانی از وضعیت بغرنج کمبود و گرانی دارو در ایران حکایت دارد، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو، مدعی شده که تعداد اقلام دارویی مواجه با کمبود در ایران به ۷۹ قلم کاهش یافته‌ است. او با طرح این ادعا که کاهش کمبودهای دارویی نتیجه اجرای طرح «دارویار» بود، از این طرح دفاع کرد و گفت: «سیاست غلط ارز ترجیحی در حال به تعطیلی کشاندن صنعت دارویی داخلی کشور بود.»

براساس ادعای بهرام دارایی، کمبودهای دارویی قبل از اجرای طرح دارویار حدود ۱۰۰ قلم بود ولی اکنون به ۷۹ قلم رسیده است. او وعده داد که در شهریورماه، کمبود ۲۰ داروی دیگر هم برطرف می‌شود.

ادعای کاهش کمبودهای دارویی در حالی مطرح می‌شود که با اجرای دارویار، برخی اقلام دارویی تا چند برابر افزایش قیمت پیدا کردند و برخی نیز کلا نایاب شدند.

رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اذعان بر چالش‌هایی که طرح دارویار برای بیماران ایجاد کرد، گفت چند ماهی زمان لازم است تا این مشکلات حل شوند. او از اجرای طرحی برای رساندن دارو در منزل به بیماران صعب‌العلاج خبر داد و مدعی شد با اجرای این طرح، بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای، هموفیلی و در حال دیالیز و پیوندعضوانجام‌داده‌ داروهای خود را در منزل یا محل درمانشان دریافت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای رساندن دارو به بیماران خاص در منزل در حالی مطرح می‌شود که کمبودهای شدید دارویی در هفته‌های اخیر و سرگردانی این بیماران در داروخانه‌های مختلف موجب شد برخی مبتلایان به بیماری‌های خاص تجمع‌های اعتراضی برگزار کنند. روز شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ هم شماری از بیماران دیستروفی عضلانی در اعتراض به کمبود دارو مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی هم از کمبود شدید سرم در مراکز درمانی شهرهای مختلف ایران منتشر شد. روزنامه شهروند ۲۹ تیرماه در گزارشی، از افزایش ۵۰ درصدی بهای تعدادی از اقلام دارویی با اجرای طرح دارویار خبر داد و از قول برخی داروخانه‌داران نوشت که دارو نیست و آنان بیشتر اوقات به مشتریان خود پاسخ منفی می‌دهند.

بر مبنای این گزارش، بسیاری از داروها همچون داروهای پوکی استخوان، برخی داروهای بیماری‌های قلبی و عروقی مانند قرص پلاویکس و قرص زیلت که برای بیمار ضروری‌اند، نه‌تنها در داروخانه‌های خصوصی بلکه در داروخانه‌های دولتی هم موجود نیستند.

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، نیز از وضعیت بغرنج کمبود دارو پرده برداشت و گفت که از داروهای ایرانی گرفته تا داروی بیماران خاص و وارداتی، با کمبود مواجه‌اند. به گفته او، حتی داروخانه‌های بزرگی مانند ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین و هلال‌احمر هم کمبود دارو دارند؛ زیرا واردات دارو به دلیل محدود بودن منابع ارزی، محدود‌تر شده است.

احمد قویدل، عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران، به‌تازگی خبر داد که بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی به بیمه‌ها مانع از تحویل داروی فاکتور ۸ بیماران خاص به داروخانه‌ها در ایران شده است. به گفته او، در حال حاضر «کمبود فاکتور ۸ در استان‌های اصفهان و فارس بسیار جدی است و در لرستان نیز فاکتور ۸ پلاسمایی موجود نیست.»

«دارویار» نام طرح وزارت بهداشت برای حذف ارز ترجیحی دارو است. دولت ادعا می‌کند که با اجرای این طرح، قیمت داروها تحت پوشش بیمه افزایش نیافته‌اند؛ این در حالی است که بنا بر آمار رسمی، حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت ایران هیچ بیمه‌ای ندارند و برخی اقلام دارویی نیز مشمول این طرح نمی‌شوند.